KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Is dit alles?

Je hebt een auto, een huis, een partner en een kind. Het leven raast aan je voorbij. Er komt soms een moment in je leven waarop je denkt: “Is dit alles?” Mensen komen wel eens met deze gemoedstoestand naar mijn praktijk. Ze missen iets, maar weten niet goed wat. Met behulp van de KernTalentenmethode kunnen we achterhalen wat je mist.

Read more

Reizen om te leren

De laatste tijd zoeken veel Nederlanders me op. Ze komen van ver uit Nederland naar Leuven om me als coach te ontmoeten. Dit is zo contrasterend met sommige andere klanten die ik heb: “Mevrouw Hendrickx, werkt u ook in Antwerpen? Komt u op verplaatsing?” of “Mevrouw Hendrickx, we hebben gehoord dat u iets interessants aanbiedt, maar Leuven is zo ver. Kent u niemand die iets gelijkaardigs doet in Gent?”

Zelf trok ik onlangs naar Zeeland en Amersfoort omdat ik daar workshops ging volgen die me interessant leken. Zelf denk ik altijd: “Al moet ik de wereld voor rond moet rijden om iets te vinden wat me als mens kan doen groeien, dan is het de reis waard geweest.” Dus ik versta mijn Nederlandse klanten wel en ben ontzettend dankbaar dat ze de verre tocht ondernemen om me te zien.

Afstand,… is dat niet iets relatief? Ik herinner me nog de twee zussen uit de Dominicaanse Republiek die ik ontmoette op mijn voettocht van 800 km in 2007. Ze wonen al enige tijd in Amerika en vinden het niet meer dan normaal om in het weekend 8 uur te rijden om elkaar te kunnen zien. Dan is 2 uurtjes ergens naartoe rijden echt peanuts. Reizen is voor mij ook altijd avontuurlijk en geeft een gevoel van vrijheid. De wegen zijn anders, de vogels fluiten anders, de gewoonten zijn anders en de thee smaakt anders (in Nederland is gemberthee een stukje verse gember op een stokje in kokend water,… humor).

Dus nee, ik ga niet op verplaatsing om zelf te coachen, maar om zelf te leren en te ontdekken. Nee, ik ken geen Ilse Hendrickx die werkt in Gent of Antwerpen. Ik besef meer en meer dat niet zozeer datgene wat ik doe uniek is, maar hoe ik het doe. Dat mensen voor die persoonlijke unieke aanpak ver willen rijden getuigt ook van hun motivatie. De cirkel is op die manier rond: kunnen werken met mensen die echt gemotiveerd zijn, een andere weg willen inslaan en willen leren is super. Dan voel ik me als coach de koning te rijk.

19 februari 2018

KernTalentenmethode in weekblad Humo

Deze week (nr. 4037 – 16 januari 2018) in Humo een lang interview met Danielle Krekels, de grondlegger van de KernTalentenmethode. De KernTalentenmethode is mijn meest favoriete én meest gebruikte tool op werkvlak. Als Erkend KernTalentenanalist gebruik ik de methode om bij studenten en bij mensen in de loopbaancoaching hun sterktes in kaart te brengen.

Onze methode is complex op de achtergrond, maar tegelijk helder op de voorgrond naar klanten toe. Onze methode is één van de meest moeilijke om aan buitenstanders uit te leggen, maar zo fijn om in op te gaan als je je eigen profiel in handen krijgt en begrijpt hoe je in elkaar steekt, wat je precies nodig hebt in het leven. In het interview vang je een glimp op van de rijkheid die de methode in zich draagt.

Ik hoop van harte dat het artikel mensen nieuwsgierig maakt naar hun eigen KernTalenten en dat ze die willen ontdekken. Ik hoop dat werkgevers begrijpen dat de methode in bedrijven voor grote positieve veranderingen kan zorgen. Ik hoop dat Hilde Crevits de Humo leest deze week, want hoe mooi zou het zijn om deze methode in ons onderwijs te integreren? 🙂

Oh ja, nog een tip: als je je laat analyseren naar aanleiding van het lezen van het artikel, vergeet alles wat je weet en gelezen hebt en duik met ons op die manier terug naar de wereld van je kindertijd.

Ilse Hendrickx
16 januari 2018

Rapport: een kans om te groeien

Het is weer zover. De rapporten worden uitgedeeld. De ene leerling gaat blij en huppelend naar huis. De andere met lood in de schoenen. Sommige ouders houden hun hart vast, zijn voorbereid op het ergste. Andere ouders hebben er vertrouwen in dat het rapport goed zal zijn. Veel emoties in deze periode: puur geluk, trots, blijheid, maar evenzeer ontgoocheling, frustratie, boosheid. Dit alles in de kerstperiode, een periode waarin de spanningen hoog op kunnen lopen omdat veel zaken geregeld moeten worden, voorbereid en aangekocht. Soms moet het werk nog afgesloten worden en slaat de stress in alle hevigheid toe. Enkele zaken lijken me belangrijk voor u en uw kind indien het een rapport heeft dat u niet had verwacht:

Read more

De pretlichtjes in je ogen

Heel vaak vertellen mijn cliënten me dat hun kindertijd de mooiste tijd was die ze tot nu toe hadden. Op zo’n moment zie ik pretlichtjes in hun ogen en heb ik de eer een glimp van toen op te vangen. Tegelijk wens ik voor hen ook in hun volwassen leven zo’n mooie tijd. Het kan, geloof me.

Een kind in al zijn puurheid is vrij. Het vrije kind speelt, rent, springt, lacht, zingt of danst. Het leidt een leven dat (meestal,… jammer genoeg niet altijd) zorgeloos is. Kinderen volgen hun gevoel. In die flow vragen ze zich niet af wat andere mensen van hen denken.

Read more

Hoe het goed gaat en toch ook niet: case Annabel.

Annabel komt uit een doorsnee arbeidersgezin. Op de lagere school was Annabel een gedreven leerling met zeer goede resultaten. In het eerste middelbaar ging ze naar school in haar geboortedorp en koos ze de richting Latijn, een evidentie met zulke cijfers in het lager onderwijs. “Hoog mikken, zakken kan altijd nog,” hoorde ze haar moeder wel eens zeggen.

Annabel zette zich 100% in. Ze volgde als een plichtsbewuste leerling de lessen, blokte als een gek Latijnse woordjes vanbuiten, wou steeds gaan voor mooie rapportuitslagen en ontwikkelde (zonder zich er op dat moment van bewust te zijn) gigantisch veel faalangst (actieve faalangst). De faalangst was zo groot dat ze er alles aan deed om toch maar die goede cijfers te (blijven) behalen. Goed was voor haar minstens 70%, het cijfer waarvan ze het gevoel had dat ook haar ouders en leerkrachten het apprecieerden. Als je 70% had (of 7/10), had je je best gedaan en ging je niet af. Het was een acceptabel cijfer.

Read more

Je uitleven in een nevenberoep?

In De Standaard / Magazine van 16 september 2017 las ik volgende zinnen: “Is je vaste baan ook maar gewoon een job en borrelen na de uren de wildste ideeën op? Welkom in de wereld van de millennial, die zich steeds vaker uitleeft in een nevenberoep.” “Side hustle” wordt zo’n bijkomend baantje ook wel eens genoemd.

In het artikel komen voorbeelden aan bod van jobs die je naast je hoofdberoep hebt: het geven van workshops, het verkopen van veganistische taarten, bruidsjurken naaien, een webshop openen, enz..

Ik merk in mijn praktijk wel degelijk dat deze Amerikaanse trend ook bij ons populair wordt. Dit fenomeen vanuit de KernTalentenmethodiek bekijken, is bijzonder interessant. Ik wed namelijk dat in 99% van de gevallen de nevenactiviteiten gaan over KernTalenten die mensen niet (of veel te weinig) kwijt kunnen in hun eigenlijk job.

De voordelen van een job na je uren volgens het artikel: “een extra bron van inkomsten en je koopt er je vrijheid mee”. Het is dé activiteit bij uitstek “die je zelf bedacht hebt” en erg graag zou doen. Je kan iets van jezelf “toevoegen aan de wereld”, “je passie verzilveren”. De job moet “het verschil maken in je eigen leven”, moet “je leven boeiender maken”.

“Er klopt toch iets niet,” denk ik dan als loopbaancoach.

Read more

November reflectiemaand

Eind oktober krijgen de meeste leerlingen van het secundair onderwijs vlak voor de herfstvakantie een eerste rapport ‘dagelijks werk’. Wat vertelt dat rapport jou?
Hopelijk is je school zo verstandig om het niet alleen over punten te hebben, want wat zegt een punt? De een zegt: “Heel veel, want het toont aan of je je dagelijks inzet of niet!” De ander is van mening: “Een punt zegt helemaal niets, niet of je het vak graag doet en ook niets over je leerprestatie. Want sommigen leren niets en hebben toch heel goede punten. Anderen leren heel veel en behalen goede punten, maar hebben totaal geen interesse in de leerstof en zijn alles al na één dag vergeten. Nog anderen doen niets en presteren ook niets, maar zitten wel boordevol talent dat niet aan de oppervlakte komt.”

Read more