KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

KernTalenten en economie

Gisteren werd ik verrast door een bijzonder artikel in ‘De Tijd’. Hoogleraar internationale economie (KU Leuven) Hylke Vandenbussche legt een link tussen de KernTalentenmethode en economie. De titel van het stuk is: Betere kennis van kerntalenten legt basis nieuwe economie“.

Uiteraard sta ik achter het artikel en de keuze voor de titel. Ik vind het bijzonder dat een hoogleraar economie het belang van de kennis van je KernTalenten (en ook de methode rond Geweldloze Communicatie overigens) in de kijker plaatst en dit alles verbindt aan een versterking van immuniteit. Hylke Vandenbussche: “Kerntalentenanalyse moet een must zijn voor elk kind en elke jongvolwassene, in het onderwijssysteem of erbuiten. Meer aandacht voor kerntalentenanalyse leidt tot bewustere keuzes en kan de mismatch op de werkvloer tussen job en jobhouder verkleinen. ”

Lees en geniet!

Ilse Hendrickx
11 augustus 2020

Wat de toekomst brengt

Dit weekend zat ik met een zestiger, een veertiger en een twintiger aan tafel. Dat was bijzonder interessant. 

De veertiger vertelde: “Ik wil eigenlijk niet meer het vliegtuig nemen. Omwille van milieuredenen. Ik wil minder spullen, kleiner gaan wonen, minder werken en meer vrije tijd hebben.”

De zestiger keek verbaasd op: “Goh, niet meer vliegen, jij? Je gaat wel heel ver in je zorg voor het milieu.” Over ‘het minder werken’ zei hij niets en dat niets zeggen vind ik altijd moeilijk, want wat bedoelen mensen dan?

De twintiger knikte instemmend en zei: “Zo’n levensstijl zie ik ook wel zitten. We zijn in een andere tijd aangekomen. De 21ste eeuw is anders. Het moet anders.”

Read more

Arbeidsmarkt van de toekomst

“De arbeidsmarkt van de toekomst gaat niet meer over wat mensen kunnen, maar over wat mensen willen,” zegt Fons Leroy (jarenlang topman bij VDAB). Daar zit iets in. Eigenlijk zien we dat momenteel al in de middelbare scholen: jongeren leggen zich niet meer neer bij wat ze moeten kunnen. Ze willen zich inzetten voor datgene wat echt nuttig is en voor wat ze willen. Juist daarom is het belangrijk wat ik als studieadviseur en loopbaanadviseur doe:

Read more

De juiste studiekeuze maken

Ik vond het zo cool wat hij zei: “Corona heeft me doen inzien dat ‘gewoon niets doen en luieren’ voor mij niet werkt. Misschien wel na een zware inspanning, maar niet als hoofdbezigheid voor de dag. Ik ben in de Corona-periode veel gaan mountainbiken. In het begin korte ritten, daarna gingen mijn vader en ik steeds verder. Ik ben het blijven doen omdat het me zo’n deugd doet.” Toen ik zijn KernTalenten checkte, kon ik alvast afvinken dat het klopt dat hij veel fysieke actie en beweging nodig heeft, iets waarmee we rekening houden als we op zoek gaan naar een job.

Read more

Loopbaancoaching bij Kadelink

Hoewel ik wél degelijk nog loopbaancoaching bied, kan je bij Kadelink vanaf 15 juni 2020 voor loopbaancoaching niet meer betalen met een loopbaancheque. Omdat ik hierover veel vragen krijg, zet ik alvast mijn argumenten voor deze beslissing op een rijtje.

Read more

Onderwijs: neem een vliegende start!

Midden in de Corona-crisis vraagt iedereen zich af hoe het nu verder moet met ons onderwijs en de leerlingen en studenten. Kunnen ze hun jaar nog afmaken? Moet alles via onderwijs op afstand gebeuren? Wat dan met de praktijkvakken? Uiteindelijk zal de regering bepalen hoe en wanneer iedereen terug zijn normale leven terug kan oppakken.

Read more

De diepere betekenis van Corona voor jou

Ik heb lang getwijfeld of ik iets zou schrijven over deze crisis, want iedereen heeft er de mond van vol en wat kan ik nog toevoegen? Toch denk ik dat er momenteel iets gebeurt in de samenleving en dat het belangrijk genoeg is om erover te schrijven.

De Corona-crisis dwingt ons op onszelf terug te plooien en te kijken naar wat echt essentieel is in ons leven en hoe we dat essentiële stuk willen invullen.

Veel mensen worden verplicht uit hun jachtige patroon gehaald. Voor sommigen voelt het als een razende sneltrein die tot stilstand gebracht wordt. Welnu, deze mensen kunnen zich afvragen: wat is essentieel voor mij in mijn leven? Voor hen volgen hier mijn tips:

Read more

Naar mijn kern

Megan meldde zich in februari 2019 aan voor loopbaancoaching. Op dat moment was ze 27 jaar en mentaal helemaal op. 

Als kind voelde Megan zich niet echt begrepen. Ze werd gepest en voelde zich vaak eenzaam. De middelbare schoolperiode was een iets betere periode op sociaal vlak. Ze kon aansluiten bij een groepje vriendinnen en kon respect afdwingen. Dit maakte haar ook zachter als persoon. Haar sociaal leven en de omgang met paarden bezorgde haar in deze periode echt wel een fijne tijd.

Read more