KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Digitale stress

Ik schrok deze week niet van het krantenartikel in De Standaard. Ik hoor en zie het namelijk al langer bij mijn klanten: digitale stress. “Dertig procent van de werknemers in de publieke sector brengt zeven tot acht uur achter zijn laptop door. De helft klaagt van digitale stress.” (De Standaard 3/7/2018)

Read more

Help, een C-attest! Wat nu?

Een C-attest is niet fijn. Los van de leerlingen die dit C-attest bewust in de hand werken** omdat ze van hun ouders anders niet van richting mogen veranderen of school zo vreselijk haten, ken ik geen enkele leerling die aan het begin van het jaar moet gedacht hebben: “Ik wil een C-attest.” Voor de leerling die het C-attest eind juni kreeg, is het echt balen en vaak tast het zijn of haar zelfvertrouwen aan. Een rotgevoel aan het begin van de vakantie, voor het hele gezin. Oriëntatie kwijt: “Wat gaan we nu doen?” Verdriet, ruzies, lange gesprekken (of pogingen tot, want sommige jongeren willen of kunnen er niet over praten). De zoveelste herziening van afspraken omtrent het gamen of schermpjestijd worden gemaakt. Of ouders laten los en beslissen: “Het is aan jou nu, want wij gaan er ons niet meer tegenaan bemoeien. Trek maar je plan!”

Read more

WK voetbal en wat je op het veld ziet

Wat houd ik toch van het WK voetbal en ik denk nog meer sinds ik werk met de KernTalentenmethode. Voetbal is namelijk op en top een teamsport. De samenwerking tussen het team (of het gebrek aan samenwerking) bestuderen vind ik al een plezier op zichzelf. Daarnaast vinden we natuurlijk de competitie-elementen terug: competitie tegen anderen (duels die één op één uitgevochten worden), maar ook de competitie tegen zichzelf bij spelers (een Kevin de Bruyne die zijn traptechniek wil verbeteren,…. wat een perfectie) en het willen winnen. Zo mooi om KernTalenten aan het werk te zien in het voetbal. Deze mix van teamplay, competitiedrang en de ander willen verslaan zorgt natuurlijk voor de drang om in de sport de TOP te bereiken. Er is meer: Martinez die de structuur en de tactiek bepaalt in de ploeg, de geldmachine en de strategie achter het voetbal (hmm,… misschien vind ik dat geld wel wat overdreven, al begrijp ik het KernTalentengewijs wel), enzovoort.

Read more

Droombaan, nachtmerriebaan of redelijke baan?

Droombaanbouwers, Career Architects of jobscoaches… noem ze zoals je wil, maar ze bestaan. “Ben ik er zelf ook één?” vraag ik me wel eens af.  Ik noem mezelf liever een analist dan een bouwer of een architect van iemands carrière. Ik wil niet bouwen, heb liever dat mijn klanten zelf gaan bouwen. Uit mijn analyse komen jouw KernTalenten tevoorschijn: jouw energiegevers en jouw energievreters. Daarmee kan je zelf aan de slag, tenminste als je jezelf echt wil doorgronden en fijne beslissingen voor jezelf wil nemen. Je kan kijken…

Read more

Doe jij mee aan de ratrace?

Donderdagavond 17u45. Ik nam de trein van Leuven naar Antwerpen. De man tegenover me las Het Laatste Nieuws. Hij kreeg telefoon van zijn vrouw, zuchtte en wreef met zijn handen doorheen zijn hele aangezicht. Hij zag er moe en ongelukkig uit. Naast me typte een kerel van rond de dertig op zijn laptop. Ik zag grafieken en analyses op zijn computer. Schuin tegenover me zat een veertiger, eveneens met zijn laptop op zijn schoot. In de coupé naast me las een vrouw van rond de vijftig een artikel. Ze markeerde, maakte notities en vertelde trots aan de man naast haar over grote post-its (ik wist niet dat ze bestonden, ze zijn groter dan een A4-blad) die ze gebruikte voor haar presentatie een uurtje geleden. Ze houdt namelijk niet va Power Points. De vrouw naast haar tikte op haar MacBook.

Read more

Falen is een kunst

In onze samenleving is er (meer en meer) heel weinig plaats om af te gaan, te falen, te mislukken, te verliezen. We moeten slagen, succes hebben, winnen, winst maken, lukken. Dat is op zich toch al heel bizar? Tegen een kindje dat valt, zeggen we toch niet: “Je bent een loser!” Nee, we moedigen het juist aan om op te staan en weer verder te gaan. Toch sluipt het ‘niet mogen of kunnen falen’ al vaak van jongs af aan in ons leven. Winnen is cool en belangrijk. De snelste, de beste, de slimste of de grootste zijn is goed. Ben je dat niet, dan scheelt er iets met je. Je wordt op deze manier automatisch gestimuleerd richting perfectionisme. Je zou van een aangeleerde vorm van perfectionisme kunnen spreken, iets anders dan het ‘natuurlijk perfectionisme’ dat prettig en fun is en energie levert. Nogmaals: dat is toch bizar dat wij faalangst en prestratiedruk zo in de hand werken? Want wat blijkt in je volwassen leven: je hebt talent. Je kan met je talent iets fijns tot stand brengen, maar je hebt misschien nooit leren falen. Je bent zo onzeker en zo bang om af te gaan, dat je zelfs leuke en uitdagende kansen laat schieten en je talent niet inzet.

Read more

Happy student

Een KernTalentenanalyse voor je zoon of dochter is best een investering (€ 450 of € 550), dat heb je goed gezien. Misschien vraag je je af waarom het best wel wat kost? Welnu, ten eerste haal je met het analyseverslag een rijkelijke waarde in huis (het verslag is levenslang geldig!) en daarnaast is het ook een zeer arbeidsintensieve methode. Nadat een analist drie uur gewerkt heeft met de kandidaat, gaat het werk nog even door:

Read more

Krachtig met KernTalenten

Krachtig met KernTalenten’, de titel van het nieuwe boek van Danielle Krekels, deze week verschenen en nu al op mijn schoot om het door te nemen. Spannend! Het boek is vooral interessant omdat Danielle beschrijft hoe je de KernTalentenmethode concreet kan inzetten in het dagelijks leven. Mensen vragen wel eens aan KernTalentenanalisten: “Wat kan je er dan concreet mee doen als je eenmaal je KernTalenten kent?” Als analist weten wij zeer goed dat je er ontzettend veel mee kan doen en met dit boek maakt Danielle dat ook duidelijk aan iedereen die het lezen wil. Ze verduidelijkt hoe de methode inzetbaar is in het onderwijs, in het HR-beleid, in relaties, bij coaching, bij loopbaanbegeleiding of sollicitaties, voor persoonlijke ontwikkeling, enzovoort.

Danielle vroeg aan mij om iets te schrijven over studiekeuze, jongeren en onderwijs. Mijn bijdrage in het boek vind je van p. 80 tot en met p. 106. Ik beschrijf hoe de KernTalentenmethode in het middelbaar onderwijs ingezet kan worden. Heel concreet krijg je 10 tips voor jongeren, 10 tips voor ouders, 10 tips voor scholen en 10 tips voor de overheid. Ik hoop van harte dat al deze partijen inspiratie kunnen halen uit de tips die ik geef.

Het fijne aan het boek is dat je via de inhoudstafel een (voor jou) interessant thema kan uitkiezen om over te lezen.

Veel leesplezier gewenst!

Ilse Hendrickx
31 mei 2018

Is dit alles?

Je hebt een auto, een huis, een partner en een kind. Het leven raast aan je voorbij. Er komt soms een moment in je leven waarop je denkt: “Is dit alles?” Mensen komen wel eens met deze gemoedstoestand naar mijn praktijk. Ze missen iets, maar weten niet goed wat. Met behulp van de KernTalentenmethode kunnen we achterhalen wat je mist.

Read more