KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Zoektocht naar mensen met autisme

Momenteel volg ik de studie ‘postgraduaat autisme’. Ik wil meer weten over autisme en hoe ik mensen met autisme kan helpen bij het vinden van een geschikte studie of job. De mensen met autisme die ik in het verleden al mocht begeleiden wil ik bedanken, want het is dankzij hen dat ik voel dat ik erg graag werk met deze doelgroep. Mijn doelstelling is om mijn werking binnen Kadelink meer autismevriendelijk te maken en als expert autisme naar buiten te treden vanaf juli 2019.

Voor een opdracht op school zoek ik twee personen (jongeren ouder dan 14 jaar of volwassenen) met autisme die:

  • bereid zijn gratis een KernTalentenanalyse te laten afnemen (als dank voor je deelname aan mijn opdracht krijg je gratis de analyse ter waarde van 650 euro, mijn studiekeuze- of jobsdvies én je persoonlijk KernTalentenverslag);
  • bereid zijn me te helpen door zich te laten filmen bij onze kennismaking en de intro tot de analyse (kennismaking met jou en de uitleg over wat de analyse inhoudt). Ik schat in dat we maximum zo’n 20 minuten opnametijd nodig hebben. Pret verzekerd: ik heb een Limburgs accent en heb zelf een hekel aan gefilmd te worden. Omdat de opdracht voor school verplicht is, heb ik besloten het zo goed mogelijk te doen samen met mijn kandidaten. Na de intro gaat de camera uit, wordt deze weggelegd en volgt een volwaardige analyse die niet gefilmd wordt. We kunnen dan in alle rust verder werken;
  • bereid zijn een papier te ondertekenen waarop ik verklaar dat ik deze film enkel laat zien in de supervisiegroep van mijn klas (20 medestudenten en mijn docent) en dat deze film daarbuiten nergens wordt gebruikt of gepubliceerd. Je zal op beeld komen, maar uiteindelijk gaat het over mijn handelingen als begeleider (en dus niet over wat jij doet of zegt) die mijn medestudenten observeren;
  • zich kunnen vrijmaken in de week van 4/02/2019 én in de week van 18/02/2019.

Ik zou het fijn vinden als de personen die ik zoek willen meewerken aan het autismedeskundig maken van mijn werking binnen Kadelink.

Dus,… wil jij die gratis analyse, meld je dan aan bij Ilse Hendrickx van Kadelink op het telefoonnummer 0486 99 31 73. Je mag ook een e-mail sturen: info@kadelink.be .

Hartelijk dank alvast!

Ilse Hendrickx
15 november 2018

Talent bevrijden

“Het beeld zit al in de steen, je hoeft het er alleen maar uit te bevrijden”.
(Michelangelo)

“Het talent zit al in ons, we hoeven het alleen maar te bevrijden.”
(naar Michelangelo)

Ontdek de talenten van je kind terwijl het speelt

Deze week staat er een interessant artikel over KernTalenten in de Libelle. Het artikel gaat over ons kinderspel en over wat het betekent als kinderen vrij kunnen spelen. Kinderspeelgoed vormt de basis van de KernTalentenmethode die ik gebruik om talenten van jongeren en volwassenen in kaart te brengen. Danielle Krekels, de grondlegger van de methode komt aan het woord in het tijdschrift. Lezen maar, die Libelle! Voor wie meer wil lezen, kan het boek ‘Krachtig met KernTalenten’ ter hand nemen, het meest recente boek van Danielle Krekels.

Read more

Rekenen

Vandaag blog ik graag over iets dat me 15 jaar als leerlingbegeleider al opviel in een schoolcontext: ik zag sommige jongeren net genoeg doen voor schoolwerk zodanig dat ze zo’n 50% à 60% behaalden op hun individuele vak of op hun jaartotaal. In klassenraden werd over zulke jongere wel eens gezegd: “Hij/zij heeft gerekend.” Soms kwam er wel eens een misrekening voor, tot grote ergernis van leerkrachten en ouders.

Wat ik toen nog niet wist, maar nu overduidelijk scherp zie, is dat zulke jongeren enkele dingen over het hoofd zien. Ik som er slechts enkele op.

Read more

Zelf bepalen hoe, wat, waar en wanneer

Ik reed gisteren naar Nederland voor een opleiding. Omdat ik vroeg genoeg op de locatie was aangekomen kon ik nog lekker het bos in voor een wandeling. Het had een beetje geregend en het bos rook echt naar bos. Het was 23 graden Celcius, een licht briesje zorgde voor ideale koelte en de zon verscheen langzaam aan de horizon.

Op mijn wandeling kwam ik een man tegen die aan een pick-nicktafel zat met zijn laptop. Hij had zijn plooifiets achter zich staan en was duidelijk aan het werk met het uitzicht dat u op de foto bij deze blog kan zien. Ik daalde de heuvel af en toen ik onderaan de heuvel liep, kreeg de man telefoon. Ik zag hem weg joggen van zijn tafel en dacht nog bij mezelf: “Oh, je laat je laptop staan en je fiets.” Ik merkte een beetje later dat hij tijdens zijn telefoongesprek op en neer jogde. Ik vond het cool!

Read more

Starten met ondernemen

Deze zomer pakt Kadelink uit met een nieuw programma voor jonge ondernemers.

Wil jij helemaal vrij zijn en zelf bepalen hoe en wanneer je werkt? Wil je je eigen baas zijn? Heb je veel goesting om een onderneming op te zetten, maar heb je toch nog je twijfels? Dan is dit programma echt voor jou!

Kadelink biedt een betaalbaar programma aan als ondersteuning bij de start van je onderneming. Ben jij tussen de 18 en 35 jaar en wil je een goede start maken?

Read more

Digitale stress

Ik schrok deze week niet van het krantenartikel in De Standaard. Ik hoor en zie het namelijk al langer bij mijn klanten: digitale stress. “Dertig procent van de werknemers in de publieke sector brengt zeven tot acht uur achter zijn laptop door. De helft klaagt van digitale stress.” (De Standaard 3/7/2018)

Read more

Help, een C-attest! Wat nu?

Een C-attest is niet fijn. Los van de leerlingen die dit C-attest bewust in de hand werken** omdat ze van hun ouders anders niet van richting mogen veranderen of school zo vreselijk haten, ken ik geen enkele leerling die aan het begin van het jaar moet gedacht hebben: “Ik wil een C-attest.” Voor de leerling die het C-attest eind juni kreeg, is het echt balen en vaak tast het zijn of haar zelfvertrouwen aan. Een rotgevoel aan het begin van de vakantie, voor het hele gezin. Oriëntatie kwijt: “Wat gaan we nu doen?” Verdriet, ruzies, lange gesprekken (of pogingen tot, want sommige jongeren willen of kunnen er niet over praten). De zoveelste herziening van afspraken omtrent het gamen of schermpjestijd worden gemaakt. Of ouders laten los en beslissen: “Het is aan jou nu, want wij gaan er ons niet meer tegenaan bemoeien. Trek maar je plan!”

Read more

WK voetbal en wat je op het veld ziet

Wat houd ik toch van het WK voetbal en ik denk nog meer sinds ik werk met de KernTalentenmethode. Voetbal is namelijk op en top een teamsport. De samenwerking tussen het team (of het gebrek aan samenwerking) bestuderen vind ik al een plezier op zichzelf. Daarnaast vinden we natuurlijk de competitie-elementen terug: competitie tegen anderen (duels die één op één uitgevochten worden), maar ook de competitie tegen zichzelf bij spelers (een Kevin de Bruyne die zijn traptechniek wil verbeteren,…. wat een perfectie) en het willen winnen. Zo mooi om KernTalenten aan het werk te zien in het voetbal. Deze mix van teamplay, competitiedrang en de ander willen verslaan zorgt natuurlijk voor de drang om in de sport de TOP te bereiken. Er is meer: Martinez die de structuur en de tactiek bepaalt in de ploeg, de geldmachine en de strategie achter het voetbal (hmm,… misschien vind ik dat geld wel wat overdreven, al begrijp ik het KernTalentengewijs wel), enzovoort.

Read more