KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Marie Kondo jouw leven

Marie Kondo is een Japanse opruimadviseur die met haar KonMari-methode al veel mensen geholpen heeft met orde op zaken te stellen in hun huis. Hip en trendy, dat in elk geval!

Eigenlijk doen we met de KernTalentenmethode hetzelfde maar dan in je leven. Door je terug mee te nemen naar je kindertijd komen we uit bij de essentie in jouw leven. We ontdekken je eigenlijke KERN. Eens je die gevonden hebt, kan je beginnen met opruimen, ballast uit je leven bannen. Uiteraard is enkel een analyse doen niet voldoende. Pas daarna begint het echte werk: daadwerkelijk kiezen voor wat jou energie geeft en gelukkig maakt.

Read more

Zoektocht naar mensen met autisme

Momenteel volg ik de studie ‘postgraduaat autisme’. Ik wil meer weten over autisme en hoe ik mensen met autisme kan helpen bij het vinden van een geschikte studie of job. De mensen met autisme die ik in het verleden al mocht begeleiden wil ik bedanken, want het is dankzij hen dat ik voel dat ik erg graag werk met deze doelgroep. Mijn doelstelling is om mijn werking binnen Kadelink meer autismevriendelijk te maken en als expert autisme naar buiten te treden vanaf juli 2019.

Voor een opdracht op school zoek ik twee personen (jongeren ouder dan 14 jaar of volwassenen) met autisme die:

Read more

Talent bevrijden

“Het beeld zit al in de steen, je hoeft het er alleen maar uit te bevrijden”.
(Michelangelo)

“Het talent zit al in ons, we hoeven het alleen maar te bevrijden.”
(naar Michelangelo)

Ontdek de talenten van je kind terwijl het speelt

Deze week staat er een interessant artikel over KernTalenten in de Libelle. Het artikel gaat over ons kinderspel en over wat het betekent als kinderen vrij kunnen spelen. Kinderspeelgoed vormt de basis van de KernTalentenmethode die ik gebruik om talenten van jongeren en volwassenen in kaart te brengen. Danielle Krekels, de grondlegger van de methode komt aan het woord in het tijdschrift. Lezen maar, die Libelle! Voor wie meer wil lezen, kan het boek ‘Krachtig met KernTalenten’ ter hand nemen, het meest recente boek van Danielle Krekels.

Read more

Rekenen

Vandaag blog ik graag over iets dat me 15 jaar als leerlingbegeleider al opviel in een schoolcontext: ik zag sommige jongeren net genoeg doen voor schoolwerk zodanig dat ze zo’n 50% à 60% behaalden op hun individuele vak of op hun jaartotaal. In klassenraden werd over zulke jongere wel eens gezegd: “Hij/zij heeft gerekend.” Soms kwam er wel eens een misrekening voor, tot grote ergernis van leerkrachten en ouders.

Wat ik toen nog niet wist, maar nu overduidelijk scherp zie, is dat zulke jongeren enkele dingen over het hoofd zien. Ik som er slechts enkele op.

Read more

Zelf bepalen hoe, wat, waar en wanneer

Ik reed gisteren naar Nederland voor een opleiding. Omdat ik vroeg genoeg op de locatie was aangekomen kon ik nog lekker het bos in voor een wandeling. Het had een beetje geregend en het bos rook echt naar bos. Het was 23 graden Celcius, een licht briesje zorgde voor ideale koelte en de zon verscheen langzaam aan de horizon.

Op mijn wandeling kwam ik een man tegen die aan een pick-nicktafel zat met zijn laptop. Hij had zijn plooifiets achter zich staan en was duidelijk aan het werk met het uitzicht dat u op de foto bij deze blog kan zien. Ik daalde de heuvel af en toen ik onderaan de heuvel liep, kreeg de man telefoon. Ik zag hem weg joggen van zijn tafel en dacht nog bij mezelf: “Oh, je laat je laptop staan en je fiets.” Ik merkte een beetje later dat hij tijdens zijn telefoongesprek op en neer jogde. Ik vond het cool!

Read more

Starten met ondernemen

Deze zomer pakt Kadelink uit met een nieuw programma voor jonge ondernemers.

Wil jij helemaal vrij zijn en zelf bepalen hoe en wanneer je werkt? Wil je je eigen baas zijn? Heb je veel goesting om een onderneming op te zetten, maar heb je toch nog je twijfels? Dan is dit programma echt voor jou!

Kadelink biedt een betaalbaar programma aan als ondersteuning bij de start van je onderneming. Ben jij tussen de 18 en 35 jaar en wil je een goede start maken?

Read more

Digitale stress

Ik schrok deze week niet van het krantenartikel in De Standaard. Ik hoor en zie het namelijk al langer bij mijn klanten: digitale stress. “Dertig procent van de werknemers in de publieke sector brengt zeven tot acht uur achter zijn laptop door. De helft klaagt van digitale stress.” (De Standaard 3/7/2018)

Read more

Help, een C-attest! Wat nu?

Een C-attest is niet fijn. Los van de leerlingen die dit C-attest bewust in de hand werken** omdat ze van hun ouders anders niet van richting mogen veranderen of school zo vreselijk haten, ken ik geen enkele leerling die aan het begin van het jaar moet gedacht hebben: “Ik wil een C-attest.” Voor de leerling die het C-attest eind juni kreeg, is het echt balen en vaak tast het zijn of haar zelfvertrouwen aan. Een rotgevoel aan het begin van de vakantie, voor het hele gezin. Oriëntatie kwijt: “Wat gaan we nu doen?” Verdriet, ruzies, lange gesprekken (of pogingen tot, want sommige jongeren willen of kunnen er niet over praten). De zoveelste herziening van afspraken omtrent het gamen of schermpjestijd worden gemaakt. Of ouders laten los en beslissen: “Het is aan jou nu, want wij gaan er ons niet meer tegenaan bemoeien. Trek maar je plan!”

Read more