KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Jacob Barnett, een jongen met autisme

Ik heb de kans gehad om te werken met leerlingen met autisme en het waren stuk voor stuk bijzonder aangename ervaringen. Waauw, zij kozen mij als coach! Wat een eerlijkheid, openheid en oprechtheid! Onlangs vroeg een 17-jarige autistische jongen mij: “Wat kan ik dan later in het leven? Welke job is er voor mij weggelegd? Welke plaats zal ik in de samenleving hebben?” Elke jongvolwassene stelt zich deze vraag wel eens, maar niet elke jongvolwassene heeft ASS (autisme spectrum stoornis). Ik zag hoe briljant hij was met woorden, met ideeën en met fantasie. Hij schreef verhalen en gedichten. Subliem! Ik stelde hem als erkend KernTalentanalist voor om een KernTalentenanalyse te doen om zijn vraag degelijk en goed te kunnen onderzoeken en beantwoorden. Op die manier kon ik hem een spiegel voorhouden: kijk eens welke mooie talenten je hebt en laat ons samen eens bekijken wat je daarmee in de praktijk kan doen.

Read more

Angst voor het onbekende?

Je hoort het wel vaker in je omgeving: “Ik houd er niet van om diep in mezelf te kijken, bang voor wat ik daar tegen kom!”

Toch kunnen we onszelf afvragen wat er zo beangstigend is om jezelf recht in de ogen te kijken, of beter gezegd, dwars naar je kern te gaan en daar de schoonheid te ontdekken die in ons zit en elke keuze of elke beslissing tegen die waaier van persoonlijke karaktertrekken, kwaliteiten, vaardigheden, het aard van het beestje, persoonlijke passies en/of talenten af te toetsen. Wat houdt ons tegen om alle balast en energievreters overboord te gooien en echt te gaan voor datgene waarbij je voelt dat je blij en gelukkig leeft?
Past datgene waar jij voor kiest echt bij jou en ga je er bijgevolg met hart en ziel voor? Wordt je hobby op die manier je professionele passie? Gaan je ogen weer blinken en heb je weer zin om je te ontwikkelen? Sta je weer open voor persoonlijke groei zonder dat die groei bedreigend is? Zie je weer mogelijkheden in je leven die je eigenlijk een tijd geleden voor onmogelijk hield?
Waar geraken mensen zichzelf (of hun diepste eigen kern) kwijt? Hoe sluipt routine of aanpassing in ons leven? Hoe weet je eigenlijk of je jezelf überhaupt bent kwijt geraakt?
De laatste vraag is niet zo moeilijk te beantwoorden: meestal voelt het alsof alle energie uit je weg gezogen wordt.

Read more

Ik ontdek mijn talent!

De onderwijshervorming komt eraan. Nog afwachten wat er daadwerkelijk uit de bus komt. Vandaag is de studie- en beroepskeuzebegeleiding geen continu proces. Zij blijft beperkt tot enkele scharniermomenten. Een belangrijk scharniermoment is de overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs. De leraar van het zesde leerjaar en de klassenraad spelen hier een belangrijke rol. Zij houden hierbij vandaag vooral rekening met de cognitieve ontwikkeling van leerlingen op het vlak van taal en wiskunde, maar hebben veel minder aandacht voor andere ontwikkelingsdomeinen zoals techniek. Dit staat letterlijk te lezen in het Masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs.

Read more

Verrassend filmpje social media en onderwijs!

We zijn er rotsvast van overtuigd dat social media een belangrijke rol spelen in levenslang leren.
Heel veel informatie is toegankelijk via internet. Computers, tablets en smartphones helpen ons om informatie te verzamelen en kennis op te doen.
De meeste leerlingen en studenten vinden het heerlijk om via die weg op ontdekking te gaan.
Een leerling vertelde: “Ik heb echt een coole opdracht gekregen voor Engels. Onze schrijfoefening voor het examen is deelnemen aan een forum op internet. De opdracht gaat over Disney films. We mogen eerst een score geven aan onze favoriete Disney films en daarna mogen we in het Engels met onze klasgenoten een discussie aangaan op het forum. Onze leerkracht zal kijken op welke manier we deelnemen aan het forum en op welke manier we onze Engelse taal schriftelijk gebruiken.”

Read more

Laat jongeren niet schieten!

Zijn boek Laat ze niet schieten. Geef de grens een plaats in het leven van jongeren ligt al sinds september 2010 in de winkels. Het gaat over probleemgedrag bij jongeren, de oorzaken, de gevolgen en een mogelijke aanpak. In zijn vlijmscherpe analyse durft Peter Adriaenssens ons allemaal ter verantwoording roepen. Hij vraagt aan elk van ons om niet onbewogen te blijven voor het feit dat we jongeren dreigen te verliezen. Vandaar de titel van het boek Laat ze niet schieten. Geef de grens een plaats in het leven van jongeren. In de laatste 50 bladzijden van zijn boek schetst hij 30 wegen naar verandering. 13 aanbevelingen gaan over de organisatie en de structuur van het kind.

Read more

Talentenblik

Hoe kan je zien bij een kind of het bezig is met zijn talenten?

Inderdaad, dit is de blik van een kind dat bezig is met zijn of haar talent.
De blik die ons vertelt dat het kind voldoening haalt uit datgene waar het mee bezig is. De tijd vliegt voorbij en je voel en ziet ‘het genieten’. Zie je de pretlichtjes in de ogen van dit meisje?
Wanneer heb jij voor het laatst de pretlichtjes in je eigen ogen gezien? Wanneer heb je bij jezelf voor de laatste keer deze talentenblik gezien?

Read more

Albert Einstein

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.”

– Albert Einstein –