KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Droombaan, nachtmerriebaan of redelijke baan?

Droombaanbouwers, Career Architects of jobscoaches… noem ze zoals je wil, maar ze bestaan. “Ben ik er zelf ook één?” vraag ik me wel eens af.  Ik noem mezelf liever een analist dan een bouwer of een architect van iemands carrière. Ik wil niet bouwen, heb liever dat mijn klanten zelf gaan bouwen. Uit mijn analyse komen jouw KernTalenten tevoorschijn: jouw energiegevers en jouw energievreters. Daarmee kan je zelf aan de slag, tenminste als je jezelf echt wil doorgronden en fijne beslissingen voor jezelf wil nemen. Je kan kijken…

Read more

Doe jij mee aan de ratrace?

Donderdagavond 17u45. Ik nam de trein van Leuven naar Antwerpen. De man tegenover me las Het Laatste Nieuws. Hij kreeg telefoon van zijn vrouw, zuchtte en wreef met zijn handen doorheen zijn hele aangezicht. Hij zag er moe en ongelukkig uit. Naast me typte een kerel van rond de dertig op zijn laptop. Ik zag grafieken en analyses op zijn computer. Schuin tegenover me zat een veertiger, eveneens met zijn laptop op zijn schoot. In de coupé naast me las een vrouw van rond de vijftig een artikel. Ze markeerde, maakte notities en vertelde trots aan de man naast haar over grote post-its (ik wist niet dat ze bestonden, ze zijn groter dan een A4-blad) die ze gebruikte voor haar presentatie een uurtje geleden. Ze houdt namelijk niet va Power Points. De vrouw naast haar tikte op haar MacBook.

Read more

Falen is een kunst

In onze samenleving is er (meer en meer) heel weinig plaats om af te gaan, te falen, te mislukken, te verliezen. We moeten slagen, succes hebben, winnen, winst maken, lukken. Dat is op zich toch al heel bizar? Tegen een kindje dat valt, zeggen we toch niet: “Je bent een loser!” Nee, we moedigen het juist aan om op te staan en weer verder te gaan. Toch sluipt het ‘niet mogen of kunnen falen’ al vaak van jongs af aan in ons leven. Winnen is cool en belangrijk. De snelste, de beste, de slimste of de grootste zijn is goed. Ben je dat niet, dan scheelt er iets met je. Je wordt op deze manier automatisch gestimuleerd richting perfectionisme. Je zou van een aangeleerde vorm van perfectionisme kunnen spreken, iets anders dan het ‘natuurlijk perfectionisme’ dat prettig en fun is en energie levert. Nogmaals: dat is toch bizar dat wij faalangst en prestratiedruk zo in de hand werken? Want wat blijkt in je volwassen leven: je hebt talent. Je kan met je talent iets fijns tot stand brengen, maar je hebt misschien nooit leren falen. Je bent zo onzeker en zo bang om af te gaan, dat je zelfs leuke en uitdagende kansen laat schieten en je talent niet inzet.

Read more

Happy student

Een KernTalentenanalyse voor je zoon of dochter is best een investering (€ 450 of € 550), dat heb je goed gezien. Misschien vraag je je af waarom het best wel wat kost? Welnu, ten eerste haal je met het analyseverslag een rijkelijke waarde in huis (het verslag is levenslang geldig!) en daarnaast is het ook een zeer arbeidsintensieve methode. Nadat een analist drie uur gewerkt heeft met de kandidaat, gaat het werk nog even door:

Read more

Krachtig met KernTalenten

Krachtig met KernTalenten’, de titel van het nieuwe boek van Danielle Krekels, deze week verschenen en nu al op mijn schoot om het door te nemen. Spannend! Het boek is vooral interessant omdat Danielle beschrijft hoe je de KernTalentenmethode concreet kan inzetten in het dagelijks leven. Mensen vragen wel eens aan KernTalentenanalisten: “Wat kan je er dan concreet mee doen als je eenmaal je KernTalenten kent?” Als analist weten wij zeer goed dat je er ontzettend veel mee kan doen en met dit boek maakt Danielle dat ook duidelijk aan iedereen die het lezen wil. Ze verduidelijkt hoe de methode inzetbaar is in het onderwijs, in het HR-beleid, in relaties, bij coaching, bij loopbaanbegeleiding of sollicitaties, voor persoonlijke ontwikkeling, enzovoort.

Danielle vroeg aan mij om iets te schrijven over studiekeuze, jongeren en onderwijs. Mijn bijdrage in het boek vind je van p. 80 tot en met p. 106. Ik beschrijf hoe de KernTalentenmethode in het middelbaar onderwijs ingezet kan worden. Heel concreet krijg je 10 tips voor jongeren, 10 tips voor ouders, 10 tips voor scholen en 10 tips voor de overheid. Ik hoop van harte dat al deze partijen inspiratie kunnen halen uit de tips die ik geef.

Het fijne aan het boek is dat je via de inhoudstafel een (voor jou) interessant thema kan uitkiezen om over te lezen.

Veel leesplezier gewenst!

Ilse Hendrickx
31 mei 2018

Is dit alles?

Je hebt een auto, een huis, een partner en een kind. Het leven raast aan je voorbij. Er komt soms een moment in je leven waarop je denkt: “Is dit alles?” Mensen komen wel eens met deze gemoedstoestand naar mijn praktijk. Ze missen iets, maar weten niet goed wat. Met behulp van de KernTalentenmethode kunnen we achterhalen wat je mist.

Read more

Reizen om te leren

De laatste tijd zoeken veel Nederlanders me op. Ze komen van ver uit Nederland naar Leuven om me als coach te ontmoeten. Dit is zo contrasterend met sommige andere klanten die ik heb: “Mevrouw Hendrickx, werkt u ook in Antwerpen? Komt u op verplaatsing?” of “Mevrouw Hendrickx, we hebben gehoord dat u iets interessants aanbiedt, maar Leuven is zo ver. Kent u niemand die iets gelijkaardigs doet in Gent?”

Zelf trok ik onlangs naar Zeeland en Amersfoort omdat ik daar workshops ging volgen die me interessant leken. Zelf denk ik altijd: “Al moet ik de wereld voor rond moet rijden om iets te vinden wat me als mens kan doen groeien, dan is het de reis waard geweest.” Dus ik versta mijn Nederlandse klanten wel en ben ontzettend dankbaar dat ze de verre tocht ondernemen om me te zien.

Afstand,… is dat niet iets relatief? Ik herinner me nog de twee zussen uit de Dominicaanse Republiek die ik ontmoette op mijn voettocht van 800 km in 2007. Ze wonen al enige tijd in Amerika en vinden het niet meer dan normaal om in het weekend 8 uur te rijden om elkaar te kunnen zien. Dan is 2 uurtjes ergens naartoe rijden echt peanuts. Reizen is voor mij ook altijd avontuurlijk en geeft een gevoel van vrijheid. De wegen zijn anders, de vogels fluiten anders, de gewoonten zijn anders en de thee smaakt anders (in Nederland is gemberthee een stukje verse gember op een stokje in kokend water,… humor).

Dus nee, ik ga niet op verplaatsing om zelf te coachen, maar om zelf te leren en te ontdekken. Nee, ik ken geen Ilse Hendrickx die werkt in Gent of Antwerpen. Ik besef meer en meer dat niet zozeer datgene wat ik doe uniek is, maar hoe ik het doe. Dat mensen voor die persoonlijke unieke aanpak ver willen rijden getuigt ook van hun motivatie. De cirkel is op die manier rond: kunnen werken met mensen die echt gemotiveerd zijn, een andere weg willen inslaan en willen leren is super. Dan voel ik me als coach de koning te rijk.

19 februari 2018

KernTalentenmethode in weekblad Humo

Deze week (nr. 4037 – 16 januari 2018) in Humo een lang interview met Danielle Krekels, de grondlegger van de KernTalentenmethode. De KernTalentenmethode is mijn meest favoriete én meest gebruikte tool op werkvlak. Als Erkend KernTalentenanalist gebruik ik de methode om bij studenten en bij mensen in de loopbaancoaching hun sterktes in kaart te brengen.

Onze methode is complex op de achtergrond, maar tegelijk helder op de voorgrond naar klanten toe. Onze methode is één van de meest moeilijke om aan buitenstanders uit te leggen, maar zo fijn om in op te gaan als je je eigen profiel in handen krijgt en begrijpt hoe je in elkaar steekt, wat je precies nodig hebt in het leven. In het interview vang je een glimp op van de rijkheid die de methode in zich draagt.

Ik hoop van harte dat het artikel mensen nieuwsgierig maakt naar hun eigen KernTalenten en dat ze die willen ontdekken. Ik hoop dat werkgevers begrijpen dat de methode in bedrijven voor grote positieve veranderingen kan zorgen. Ik hoop dat Hilde Crevits de Humo leest deze week, want hoe mooi zou het zijn om deze methode in ons onderwijs te integreren? 🙂

Oh ja, nog een tip: als je je laat analyseren naar aanleiding van het lezen van het artikel, vergeet alles wat je weet en gelezen hebt en duik met ons op die manier terug naar de wereld van je kindertijd.

Ilse Hendrickx
16 januari 2018

Rapport: een kans om te groeien

Het is weer zover. De rapporten worden uitgedeeld. De ene leerling gaat blij en huppelend naar huis. De andere met lood in de schoenen. Sommige ouders houden hun hart vast, zijn voorbereid op het ergste. Andere ouders hebben er vertrouwen in dat het rapport goed zal zijn. Veel emoties in deze periode: puur geluk, trots, blijheid, maar evenzeer ontgoocheling, frustratie, boosheid. Dit alles in de kerstperiode, een periode waarin de spanningen hoog op kunnen lopen omdat veel zaken geregeld moeten worden, voorbereid en aangekocht. Soms moet het werk nog afgesloten worden en slaat de stress in alle hevigheid toe. Enkele zaken lijken me belangrijk voor u en uw kind indien het een rapport heeft dat u niet had verwacht:

Read more