KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Bore-out

Van 1 september 2014 is een werkgever verplicht maatregelen te nemen om een burn-out bij werknemers te voorkomen. De overheid helpt een handje met sensibiliseringscampagnes. Ondertussen duikt ook een ander fenomeen op, namelijk werknemers met een bore-out. Het gaat om mensen

  • die te weinig uitdaging voelen in hun job;
  • waarvoor het werk te eentonig geworden;
  • die geen voldoening meer halen uit hun taken;
  • die desinteresse en verveling voelen;
  • die de aandacht tijdens de werkuren op andere zaken vestigen en taken uitstellen;
  • ….

Read more

Hogeschool of universiteit

Heb je twijfels over het volgen van een bacheloropleiding aan een hogeschool of een masteropleiding aan de universiteit?
We schetsen hieronder enkele belangrijke verschillen die je kunnen helpen de knoop door te hakken! We vragen je dit onderscheid niet te zwart-wit op te vatten. Uiteraard zijn er altijd wel uitzonderingen te bedenken.

Read more

Onderwijs op maat

Onderwijsrevolutie: hoe kunnen we het middelbaar onderwijs vernieuwen?

  1. Analyseer de talenten bij jongeren! De KernTalentenmethodiek waarvan Danielle Krekels de grondlegger is en die bij Kadelink toegepast wordt, is een degelijk instrument om de aard, het potentieel én de intrinsieke motivatie bij jongeren te achterhalen.
  2. Werk met een studiekeuzesysteem waarbij de leerling zelf op basis van zijn/haar talenten een persoonlijk vakken- of modulepakket kan samenstellen en dus ook een persoonlijk studieparcours kan afleggen.
  3. Scholen zijn geen ‘fabrieken’ meer waar elke leerling op dezelfde manier door ‘het productieproces’ geloodst wordt.
  4. De leerling heeft inspraak over de tijd, de plaats, zijn proces en/of het tempo van leren.
  5. In deze vernieuwende onderwijswereld is de leerling gemotiveerd en wil hij/zij graag leren. Leren is geen verplichting meer, maar een keuze. “Wat wil die specifieke leerling graag leren?” is de vraag.
  6. De leerkracht is een gemotiveerde professional die inspireert, maar ook het leerproces vergemakkelijkt (letterlijk: helpt vergemakkelijken en faciliteiten voorziet), met andere woorden de leerkracht reikt datgene aan wat nodig is waardoor de leerling zijn eigen leerproces kan doorlopen.
  7. De school is een plaats die flexibel reageert op de moderne samenleving en moderne technieken toepast (blended learning, flipped classroom, moocs,…) . De huidige systemen worden onder de loep genomen om hun toepasbaarheid te toetsen en de mogelijkheden optimaal te benutten.
  8. Middelbare scholen werken samen met alle segmenten van de samenleving, dus ook volkshogescholen, hogescholen, universiteiten, bedrijven, organisaties, vzw’s en overheidsinstellingen.
  9. De focus ligt op het persoonlijk leerproces, op groei, ontwikkeling en vooruitgang, niet op toetsen, rapporten en cijfers.
  10. Moet er dan geen evaluatie zijn? Jawel, maar geef iedere leerling aan het begin van zijn leerproces een 10/10. Daag uit: wat gaat hij/zij persoonlijk doen en leren (voor dat specifieke vak) om die 10/10 waard te zijn? Laat hem dat aan zichzelf (vooral), maar ook aan zijn leermeester bewijzen (van zodra de leerling daar klaar voor is).

Read more

Studiekeuzetest

Ben je tussen 14 en 25 jaar en ben je op zoek naar een juiste studiekeuze? Wil je een studiekeuzetest doen?

Onze studiekeuzetest bestaat uit 3 stappen:

  1. STAP 1: achterhalen van jouw persoonlijke talenten
  2. STAP 2: jouw talentenprofiel kenbaar maken aan jou en je ouders
  3. STAP 3: het koppelen van je talenten aan mogelijke studiekeuzes

Read more

Toekomstproject onderwijs 2030

Bekijk hier het filmpje van het Departement Onderwijs en Vorming, de Vlaamse Onderwijsraad en de Koning Boudewijnstichting.
Het filmpje gaat over de school en het onderwijs in de toekomst. 
De nieuwe school in 2030: hoe maken we leren en werken aantrekkelijk?

Read more

Talentgericht onderwijs

“Ik ben zo dankbaar dat ik kan leven van mijn talent.” Buffi Duberman (45) vindt dat ze de mooiste job van de wereld heeft: ze coacht Nederlandse artiesten in hun Engelse uitspraak. Vaste ingrediënten tijdens haar coachingslessen: lachen en genieten. “Als je niet geniet, voelt leren als een straf. En als je niet lacht, hoe kun je dan leren?”
(Bron: www.vriendin.nl)

Read more