KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Gesprekken over talenten

Dit jaar kerst gevierd in een wildernishut in Zweeds Lapland: schitterende sneeuwlandschappen, noorderlicht, huskeysafari,… wonderschoon! Bij een Jägermeister en het knisperend haardvuur werd gepraat over de keuzes die we gemaakt hebben in ons leven tot nu toe. Als KernTalentanalist spits ik op zulke momenten mijn oren, want het is altijd boeiend om te horen welke weg mensen hebben afgelegd en hoe ze tot hun keuzes kwamen.

Read more

Jef Staes, een verademing

In deze blogpost geven we kort wat nieuws over wat er leeft en beweegt in ons werkveld.

Ilse Hendrickx:

“Dagelijks werk ik met jongeren, leerlingen en studenten… maar ook met volwassenen die het tijdelijk even niet meer weten. De ene zoekt me op omdat hij wil schaven aan zijn studiemethodiek. De andere zit totaal gedemotiveerd op de schoolbanken en wil eigenlijk het liefst van al weten waar zijn passies en talenten liggen. Volwassenen willen hetzelfde, namelijk met passie en talent hun job doen. Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Kortom: waar gaan mijn ogen van blinken? Ik ben ongelooflijk dankbaar dat ik mijn eigen passie en talent kan inzetten om mensen te helpen de beste versie van zichzelf te worden. Uiteindelijk doen ze dat zelf, maar een methodiek zoals die van Danielle Krekels (KernTalentenmethodiek) is wel een interessante tool om naar te grijpen als we echt willen weten waar we aan toe zijn.

Read more

Bore-out

Van 1 september 2014 is een werkgever verplicht maatregelen te nemen om een burn-out bij werknemers te voorkomen. De overheid helpt een handje met sensibiliseringscampagnes. Ondertussen duikt ook een ander fenomeen op, namelijk werknemers met een bore-out. Het gaat om mensen

  • die te weinig uitdaging voelen in hun job;
  • waarvoor het werk te eentonig geworden;
  • die geen voldoening meer halen uit hun taken;
  • die desinteresse en verveling voelen;
  • die de aandacht tijdens de werkuren op andere zaken vestigen en taken uitstellen;
  • ….

Read more

Hogeschool of universiteit

Heb je twijfels over het volgen van een bacheloropleiding aan een hogeschool of een masteropleiding aan de universiteit?
We schetsen hieronder enkele belangrijke verschillen die je kunnen helpen de knoop door te hakken! We vragen je dit onderscheid niet te zwart-wit op te vatten. Uiteraard zijn er altijd wel uitzonderingen te bedenken.

Read more

Onderwijs op maat

Onderwijsrevolutie: hoe kunnen we het middelbaar onderwijs vernieuwen?

  1. Analyseer de talenten bij jongeren! De KernTalentenmethodiek waarvan Danielle Krekels de grondlegger is en die bij Kadelink toegepast wordt, is een degelijk instrument om de aard, het potentieel én de intrinsieke motivatie bij jongeren te achterhalen.
  2. Werk met een studiekeuzesysteem waarbij de leerling zelf op basis van zijn/haar talenten een persoonlijk vakken- of modulepakket kan samenstellen en dus ook een persoonlijk studieparcours kan afleggen.
  3. Scholen zijn geen ‘fabrieken’ meer waar elke leerling op dezelfde manier door ‘het productieproces’ geloodst wordt.
  4. De leerling heeft inspraak over de tijd, de plaats, zijn proces en/of het tempo van leren.
  5. In deze vernieuwende onderwijswereld is de leerling gemotiveerd en wil hij/zij graag leren. Leren is geen verplichting meer, maar een keuze. “Wat wil die specifieke leerling graag leren?” is de vraag.
  6. De leerkracht is een gemotiveerde professional die inspireert, maar ook het leerproces vergemakkelijkt (letterlijk: helpt vergemakkelijken en faciliteiten voorziet), met andere woorden de leerkracht reikt datgene aan wat nodig is waardoor de leerling zijn eigen leerproces kan doorlopen.
  7. De school is een plaats die flexibel reageert op de moderne samenleving en moderne technieken toepast (blended learning, flipped classroom, moocs,…) . De huidige systemen worden onder de loep genomen om hun toepasbaarheid te toetsen en de mogelijkheden optimaal te benutten.
  8. Middelbare scholen werken samen met alle segmenten van de samenleving, dus ook volkshogescholen, hogescholen, universiteiten, bedrijven, organisaties, vzw’s en overheidsinstellingen.
  9. De focus ligt op het persoonlijk leerproces, op groei, ontwikkeling en vooruitgang, niet op toetsen, rapporten en cijfers.
  10. Moet er dan geen evaluatie zijn? Jawel, maar geef iedere leerling aan het begin van zijn leerproces een 10/10. Daag uit: wat gaat hij/zij persoonlijk doen en leren (voor dat specifieke vak) om die 10/10 waard te zijn? Laat hem dat aan zichzelf (vooral), maar ook aan zijn leermeester bewijzen (van zodra de leerling daar klaar voor is).

Read more

Studiekeuzetest

Ben je tussen 14 en 25 jaar en ben je op zoek naar een juiste studiekeuze? Wil je een studiekeuzetest doen?

Onze studiekeuzetest bestaat uit 3 stappen:

  1. STAP 1: achterhalen van jouw persoonlijke talenten
  2. STAP 2: jouw talentenprofiel kenbaar maken aan jou en je ouders
  3. STAP 3: het koppelen van je talenten aan mogelijke studiekeuzes

Read more

Toekomstproject onderwijs 2030

Bekijk hier het filmpje van het Departement Onderwijs en Vorming, de Vlaamse Onderwijsraad en de Koning Boudewijnstichting.
Het filmpje gaat over de school en het onderwijs in de toekomst. 
De nieuwe school in 2030: hoe maken we leren en werken aantrekkelijk?

Read more