KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Help, een C-attest! Wat nu?

Een C-attest is niet fijn. Los van de leerlingen die dit C-attest bewust in de hand werken** omdat ze van hun ouders anders niet van richting mogen veranderen of school zo vreselijk haten, ken ik geen enkele leerling die aan het begin van het jaar moet gedacht hebben: “Ik wil een C-attest.” Voor de leerling die het C-attest eind juni kreeg, is het echt balen en vaak tast het zijn of haar zelfvertrouwen aan. Een rotgevoel aan het begin van de vakantie, voor het hele gezin. Oriëntatie kwijt: “Wat gaan we nu doen?” Verdriet, ruzies, lange gesprekken (of pogingen tot, want sommige jongeren willen of kunnen er niet over praten). De zoveelste herziening van afspraken omtrent het gamen of schermpjestijd worden gemaakt. Of ouders laten los en beslissen: “Het is aan jou nu, want wij gaan er ons niet meer tegenaan bemoeien. Trek maar je plan!”

Sommige ouders laten niet los, blijven supporteren, maar weten het ook even niet meer. Op dat moment zoeken ze me met hun zoon of dochter op. Als studiekeuzeadviseur voel ik veel passie, zorg en liefde voor dit soort situaties omdat mijn ervaring is dat je hier echt wel op een goede manier uit kan komen als gezin, sterker en rijker. Gezinnen en vooral jongeren dit vertrouwen en geloof in henzelf weer kunnen bieden is mijn drijfveer.

Mijn eerste aandacht gaat uiteraard naar de jongere, want wat ik wil is dat hij of zij weer een doel voor ogen heeft, maar dan wel een doel dat bij zijn of haar persoonlijkheid past. Om dat langetermijndoel in kaart te brengen, ga ik eerst het talentenprofiel verkennen. Een boeiend avontuur, voor hem of haar én voor mij. Vandaag hoorde ik nog dat iemand op LinkedIn beweerde dat talent er eigenlijk niet echt toe doet,… dat als je hard werkt, je zo’n beetje alles kan bereiken. Nou, dan heeft deze persoon toch nog niet echt kennis gemaakt met de KernTalentenmethode van Danielle Krekels. Ja, je kan veel bereiken als je hard werkt, maar ten koste van wat? Het element echter dat wij niet vergeten mee te nemen in het hele verhaal is: hoe graag doe je wat je doet? Hoe sterk is je intrinsieke motivatie en past datgene wat je doet ook echt bij je? Ligt het in je natuur, heb je er potentieel voor en ben je gemotiveerd? Hoe sterk ben je gemotiveerd? Dit breng ik naar boven in 3u tijd.

Eenmaal we weten wat de sterktes zijn van dit jonge talent met een C-attest, komt er ademruimte, perspectief, positiviteit. Natuurlijk kunnen er afspraken gemaakt worden over gamen, studiemethode, studietijd enz., maar al die afspraken vallen nu in een programma dat ergens naar leidt, nl. naar een toekomstperspectief waar de hele familie, maar vooral de jongere in gelooft. De moed en de wil om dit te bereiken volgt vanzelf. Mooi om getuige te mogen zijn bij deze veranderingsprocessen.

Ilse Hendrickx
1 juli 2018

** Als je de KernTalentenmethode kent, zien we ook hier de uitleving van een heel sterk KernTalent aan het werk, maar hoe dat in zijn werk gaat in de praktijk, leg ik je wel eens uit als we elkaar ontmoeten.