KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Digitale stress

Ik schrok deze week niet van het krantenartikel in De Standaard. Ik hoor en zie het namelijk al langer bij mijn klanten: digitale stress. “Dertig procent van de werknemers in de publieke sector brengt zeven tot acht uur achter zijn laptop door. De helft klaagt van digitale stress.” (De Standaard 3/7/2018)

Er zijn 6 vormen van digitale stress:

  1. technofobie: angst om niet mee te kunnen met nieuwe tools;
  2. teveel informatie die binnen komt (-> veroorzaakt de grootste stress);
  3. angst om zaken te missen (ook wel FOMO genoemd ‘fear of missing out’) privé;
  4. angst om zaken te missen op het werk;
  5. ergernis over onevenwicht tussen privé en werk;
  6. ergernis over het uitblijven van een goed beleid van de werkgever over technologische toepassingen.

Meerdere vormen kunnen tezamen voorkomen. Combineer dit gegeven met veel energie moeten steken in energievreters, overprikkeling, toenemende burn- of bore-out signalen en je kan wel inschatten hoe het met je gezondheid kan aflopen.

Zelf probeer ik de digitale stress zoveel mogelijk te vermijden of voor te blijven. Waar ik het meest last van heb is het handige dingetje dat heet ‘smartphone’. Ik schreef me een tijdje geleden al uit op Facebook, LinkedIn en Twitter en zopas ruilde ik mijn nieuwe iPhone 7 voor een Nokia 105. Mijn vorige iPhone 5S was in het water gevallen in Thailand toen ik magnifieke krabben op een rots probeerde te fotograferen. Ik weet het,… wie haalt het in zijn hoofd om met een IPhone de zee in te gaan? Waarom niet gewoon kijken en genieten? Twee dagen later kocht ik mijn iPhone 7 die nog meer kon dan mijn iPhone 5S. Hij heeft een betere camera en de apps worden alsmaar interessanter. Ik stond op met mijn iPhone en ging er mee slapen. Ik bracht mijn vrije tijd er mee door en zelfs in de natuur was mijn iPhone (als fototoestel) mijn beste vriend.

Ik was dit jaar in Frankrijk op vakantie en de situatie was perfect: een verblijf op een magistraal mooi landgoed, ondergaande zon, mijn geliefde naast me. Daar was de iPhone weer als fototoestel. In plaats van de situatie 100% in me op te nemen en te genieten van het moment, keek ik op een schermpje. Voor mij was de situatie zo absurd dat ik besloot radicaal het tij te doen keren. Ik weet van mezelf dat ik niet sterk genoeg ben om alle interessante en verslavend makende apps te weerstaan. Daarom schakelde ik naar Nokia 105, een telefoontje van € 20 waarmee ik niet op internet kon en waarmee ik ook geen foto’s kon maken. Toch bleek dat ook niet de oplossing te zijn. Ik testte vervolgens een app uit die mijn smartphonegebruik beperkte. Dat bleek voor mij de oplossing. Nog maximaal 1u per dag kijk ik op mijn smartphone en dat voelt top aan.

Ik wil in de ogen van mijn medemens kijken, ‘in het NU zijn’, face-to-face gesprekken voeren en 100% genieten van zoveel moois om me heen.

Ilse Hendrickx
5 juli 2018