KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

De fascinerende wereld van videospelletjes

Ooit al gehoord van World of Warcraft, League of Legends of Call of Duty? Het zijn maar een drietal populaire games waarin sommige jongeren helemaal kunnen opgaan. Politiek en media probeert steeds te achterhalen of games effectief schadelijk zijn voor jongeren. Werk voor onderzoekers.
Wat ons bij Kadelink vooral interesseert, is bijvoorbeeld de vraag aan jongeren: “Waarom speel jij graag League of Legends?” We merken steeds weer opnieuw dat jongeren in zo’n spel volop bezig zijn met het uitleven van hun sterke KernTalenten. Vaak gaat het om KernTalenten die ze in een schoolcontext niet of nauwelijks kunnen uitleven. In een spel als League of Legends wordt bij jongeren niet alleen hun fantasievolle, tactische én strategische skills aangesproken, maar ook hun sociale behoeften, hun drang naar team play en competitie kunnen ze erin kwijt.

Ondertussen krijgen ouders grijze haren van zoon of dochter, want ze vinden dat hij of zij nul komma nul doorzettingsvermogen en focus heeft op school. Dat kan zo zijn op schools vlak, maar de jongeren hebben vaak wel dat doorzettingsvermogen en die focus in het spel. Precies omdat zoveel KernTalenten tegelijk aangesproken worden, zijn ze gedreven en gaan ze recht op hun doel af. Ilse Hendrickx, KernTalentenexpert: “In de KernTalentenAnalyses kom ik vaak in contact met jongeren die gamen. Ik zie dan dat velen onder hen maximaal scoren op KernTalenten waarin de componenten focus, doelgerichtheid en doorzetting vervat zitten. Heel af en toe durf ik me ook wel eens wagen aan games zoals Soulcalibur, Prince of Persia, Medal of Honor. Of ik laat me meeslepen door een geweldige race Temple Run op mijn iPad. Doorzettingsvermogen heb je nodig in die videospelletjes of je komt geen level hoger, wees gerust. Ik daag je uit!”

Dat jongeren zo graag gamen en er uren mee bezig kunnen zijn, zegt misschien ook wel iets over ons onderwijssysteem. Massa’s jongeren kunnen volgens ons hun KernTalenten op school niet kwijt. Scholen kunnen veel leren uit het feit dat jongeren graag gamen. Scholen die werkelijk geïnteresseerd zijn in wat jongeren tijdens het gamen precies doen, kunnen erin slagen in hun onderwijspakket gelijkaardige dingen aan te bieden. Is er nog een lange weg te gaan? Jazeker! Uiteraard lost dit ook niet alle problemen op, want,…

  • wat als je als jongere veel sterke KernTalenten hebt, in het ASO belandt, maar geen interesse hebt in het proactief verwerven van theoretische kennis in de breedte? Wat als je je meer specifieker wil oriënteren, maar toch van je ouders ASO (het algemeen -lees breed georiënteerde- secundiar onderwijs) moet volgen?
  • wat als je een jongen of meisje bent dat überhaupt niet graag proactief theoretische kennis vergaart, ook niet de gerichte specifieke kennis, maar wel puur op doorzettingskracht leert leven met het feit dat ons onderwijssysteem zich toespitst op deze dingen? Dat leerplicht in ons land verplicht is, dwingt iemand in een straatje zonder al te veel keuze.
  • wat als je iemand bent die van zichzelf weet dat hij niet graag proactief brede of gerichte kennis opdoet en die zich al dan niet doelloos ergens anders op gaat richten, juist alles behalve studies? Gevangen in een systeem?
  • wat als je heel sterk geïnteresseerd bent in het proactief verwerven van kennis in de breedte en diepte en niet genoeg uitgedaagd wordt op school omdat de helft van je klas worstelt met leerproblemen?
  • wat als je zeker weet dat je de handen uit de mouwen wilt steken, maar beseft dat je in het deeltijds onderwijs acht uur lang in een omgeving moet zitten die je misschien wel uitdaagt in een context van de arbeidsmarkt, van ervaringsgericht leren, maar verder op sociaal en intellectueel vlak nefast voor je zal zijn?

Onze conclusie is: voor zeer vele jongeren geldt een verkeerde match tusen persoonlijkheid en studiekeuze, met alle gevolgen van dien: frustratie en het gevoel van mislukking op studievlak, foute keuzes in het latere beroepsleven, energielekken, burnouts, etc.. Vaak blijven bij jongeren heel veel van hun KernTalenten compleet in de kou staan. Zij zijn zo vindingrijk dat ze dat zelf proberen op te vangen door naar dingen te grijpen die hen uitdagen en energie geven. Vaak komt dat niet overeen met datgene wat opvoeders in gedachten hadden.

Dit moet toch anders kunnen?! Bij Kadelink zijn we van mening dat elk kind, elke jongere en elke volwassene recht heeft op een KernTalentenanalyse om op die manier de juiste keuze te kunnen maken, een keuze die perfect matcht met je persoonlijkheid. Volwassenen hebben volop de kans om ‘vrij’ hun eigen weg te kiezen. Onze jongeren hangen vast aan de leerplicht. Des te belangrijker is het juist om heel grondig ons onderwijssysteem te herzien. Succes Pascal Smet & co!

I ❤ me
vorig bericht
Anders omgaan met conflicten vanuit de Kerntalentenmethodiek
volgend bericht