KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Ik weet niet wat ik moet kiezen

Hij kreeg de baard pas laat in de keel en was daarmee een laatbloeier. Baard in de keel bij jongens op late leeftijd wil zeggen dat dan pas de lichamelijke puberteit start. Hij is dus heel lang kind gebleven. Op zijn 17derondde hij zijn middelbare school af en er werd verwacht dat hij een keuze maakte. Deze lieve jongeman wist het echt niet en belandde op die manier bij mij in de praktijk. 

“Ik weet niet wat ik moet kiezen. Ik weet niet wat ik wil. Mevrouw, ik weet het echt niet.” 

Met de KernTalentenanalyse kan ik echt mogelijkheden voor de toekomst bloot leggen, maar bij deze jongen wist ik: het keuzeproces komt te vroeg, hij is er niet rijp voor. Daarom schetste ik naast de studiemogelijkheden ook enkele andere mogelijkheden: reizen bijvoorbeeld of veel verschillende interimjobs te doen. Beide dingen deed hij.  

Over de interimjobs: “Ik heb ontdekt dat ik veel variatie nodig heb in mijn job en ik kan niet goed tegen routine. Ik vond het wel leuk om vele toffe collega’s te hebben.”

Over zijn reis in Zuid-Amerika: “Op deze plaats was het ook zo leuk werken omdat het team van vrijwilligers en begeleiders zo tof was. Ik mocht meewerken in een natuurpark. Ik mocht dierenopvang doen en de dieren verzorgen. Dat waren echt allerlei soorten dieren waaronder apen, kameleons, exotische vogels, enz.. Ik ontdekte dat ik heel veel van dieren houd en wil er zelfs misschien iets in studeren.” 

Dat kwam hij na een jaar onderbreking afchecken met mij: “Ilse, ik denk aan de studie dierenzorg. Vind je dat dat past bij mijn KernTalentenprofiel?”

Wat ik zo mooi vind aan dit verhaal is dat dat jaar hem zoveel wijsheid heeft gebracht. Levenswijsheid en ook de ontdekking van wat hij zo nodig heeft in het leven: avontuur, een tof team om zich heen, variatie, afwisseling, iets goed kunnen doen voor de wereld, enz..

Hij had echt zin om te studeren al ging de beslissing om te studeren toch gepaard met heel wat twijfels. Kan ik wel een universitaire studie aan? Hoe zit het met mijn studiemethodiek? Wil ik dan dierenzorg of dierengeneeskunde? Of gooi ik het toch nog over een andere boeg?

Uiteraard hak ik als studieadviseur de knoop niet door, maar door samen te redeneren over talenten, vaardigheden en interesses kwam hij er wel uit. Deze student koos uiteindelijk biothechnologie en start vol goede moed volgend schooljaar. Succes topkerel!

(Deze student was akkoord om zijn verhaal te delen in deze blog-rubriek. Thanks kerel!)

Ilse Hendrickx
12 augustus 2020

Analyse vanuit vraagstelling
vorig bericht
KernTalenten en economie
volgend bericht