KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Jacob Barnett, een jongen met autisme

Ik heb de kans gehad om te werken met leerlingen met autisme en het waren stuk voor stuk bijzonder aangename ervaringen. Waauw, zij kozen mij als coach! Wat een eerlijkheid, openheid en oprechtheid! Onlangs vroeg een 17-jarige autistische jongen mij: “Wat kan ik dan later in het leven? Welke job is er voor mij weggelegd? Welke plaats zal ik in de samenleving hebben?” Elke jongvolwassene stelt zich deze vraag wel eens, maar niet elke jongvolwassene heeft ASS (autisme spectrum stoornis). Ik zag hoe briljant hij was met woorden, met ideeën en met fantasie. Hij schreef verhalen en gedichten. Subliem! Ik stelde hem als erkend KernTalentanalist voor om een KernTalentenanalyse te doen om zijn vraag degelijk en goed te kunnen onderzoeken en beantwoorden. Op die manier kon ik hem een spiegel voorhouden: kijk eens welke mooie talenten je hebt en laat ons samen eens bekijken wat je daarmee in de praktijk kan doen.

Ik kende in die tijd Jacob Barnett nog niet, een Amerikaanse jongen gediagnostiseerd met autisme anders had ik deze jongen over Jacob verteld. Al heel jong geraakte Jacob gepassioneerd door wiskunde, fysica en astronomie. Hij heeft een IQ van 170, wat hoger is dan het IQ van Einstein. Hij begon zijn middelbare studies op zijn 8ste, leerde alles hij moest weten over wiskunde op twee weken tijd. Op dit moment is Jacob 15 jaar en onderzoeker in de kwantumfysica en masterstudent aan de universiteit van Indianapolis. Hij betwist de oerknaltheorie omdat deze de hoeveelheid koolstof in het universum niet verklaart. Zijn professoren denken dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben. Jacob is een genie en op weg om de Nobelprijs te winnen.

Er zijn momenten geweest dat Jacob speciaal onderwijs kreeg, momenten waarop hulpverleners zeiden: Jacob zal nooit kunnen praten en zijn eigen veters kunnen strikken. Al vlug bleek dat hij niet in dat onderwijssysteem pastte en zijn moeder besloot hem -tegen advies van specialisten in- thuisonderwijs te geven. Ze voelde met haar moederhart dat het niet goed zou komen met haar zoon als ze hem niet uit het reguliere onderwijssysteem zou halen. Het thuisonderwijs werd een succes, Jacob bloeide open en ging volop voor zijn passie.

Zijn persoonlijke doel in het leven is de wetenschap te veranderen en zijn vreugde over wiskunde te verspreiden onder zijn generatie en over heel de wereld.
Hier vind je interessante filmpjes over Jacob:

YouTube filmpje: Jacob en zijn moeder vertellen hun verhaal.
YouTube filmpje: Jacob vertelt bij TEDxTeen.

Ikzelf geraakte vooral geïnspireerd door Jacobs visie op leren en leven. Hij motiveert mensen om de dingen te bekijken vanuit hun eigen unieke perspectief. Dat betekent: denken op je eigen creatieve manier en niet zomaar accepteren wat anderen buiten jou al allemaal hebben gezegd, geschreven of gedaan. Newton, Einstein, Johnson waren allemaal genieën juist omdat ze in staat waren om een overstap te maken van leren, naar denken, naar creeëren. In het YouTube filmpje moedigt Jacob daarom jongeren aan om eens 24u geen huiswerk te maken, om eens vooral niet te proberen om leerkrachten gelukkig te maken, maar om gewoon eens na te denken over ‘wat JIJ als persoon echt willen en over wat je passies zijn’. “Wie weet kan jij wel iets creeëren!” zegt hij.

Dat is wel mooi gezegd, want ook dat wil Kadelink doorgeven: iedereen heeft talent en passies en daar kan je volop voor gaan als je dat zelf echt wilt.

Bye the way: als je goed kijkt naar de video van TEDxTeen, dan zie je Jacobs talentenblik.

Op z’n Facebookpagina schrijft Jacob dingen als:

“Do not wait for luck to find you….find your way and accumulate luck as a side product. Today I have watched several lectures, done two problem sets and am reading three books. To me it has become a way to play, but you can’t start playing until you start DOing.”

en

“Today we are focusing on moving outside of the box. How has thinking outside of the box and making bold moves helped you out in life? If you have not done anything extreme outside of your regular day to day life, we hope you will find the courage to rebel in extraordinary ways.”

Stof om over na te denken dus. Wil je meer info over Jacob Barnett? Kijk hier:

www.jacobbarnett.com
www.facebook.com/Jac0b.Barnett
www.youtube.com/user/mathboysmom
www.myjacobsplace.com (zijn liefdadigheidsdoel, de website werd gemaakt door een 13-jarige jongen met autisme)

(Artikel: Ilse Hendrickx – Foto: screenshot TEDxTeen)

Je bent zo mooi anders
vorig bericht
Angst voor het onbekende?
volgend bericht