KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies + human design:

Jezelf zijn op social media

Jeetje wat is dat moeilijk! Om even toe te lichten waarmee ik worstel:


Ik ben misschien wel een ondernemer, maar zeker geen verkoper. Ik weiger mezelf te verkopen, simpelweg omdat ik er een hekel aan heb (energievreter, klein ei, klein kerntalent om in vakjargon te spreken). Klanten vinden me ‘via via’, ‘van horen zeggen’, via andere klanten. Oef, wat een topklanten heb ik!

Anderzijds geef ik best wel graag informatie over wat ik doe en dus lijkt social media wel een fijne kans. Toch denk ik ook dat als mensen willen weten wat ik doe, ze mijn website wel lezen. Haha, maar dan moeten mensen natuurlijk wel weten dat ik en mijn website bestaan.

Die ‘reels’ op Instagram zijn razend populair. ‘Let’s use it!’ dacht ik. Ik dook er dus in en begon als een gek opnames van mezelf te maken (doe geen moeite om een kijkje te nemen, ze zijn van het net gehaald,… misschien post ik binnenkort wel de bloopers). Wat een klucht! Uiteraard kwam het voor geen meter over omdat ik niet in mijn flow zat. Ik haat opnames, ik haat het kijken in de camera (dat is verdorie een 2 mm groot gaatje, ik moet er mijn leesbril voor opzetten om het te vinden) en ik haat dingen doen tegen mijn natuur in. Bovendien kreeg ik geen enkele volzin gezegd zonder fout.

‘Laat me dan een cursus volgen over ‘content strategy’!’ dacht ik vervolgens. Gelukkig had ik een coach die erop aanstuurde om rekening te houden met mijn persoonlijkheid. Toch was het geen succes voor mij (voor andere deelnemers duidelijk wel). Je kan geen ‘content strategy’-plan gaan bedenken en toepassen als je natuur eigenlijk zegt om de dingen veel meer spontaan aan te pakken. Je kan geen flow voelen als je merkt dat je uren en uren bezig bent aan iets dat vreselijk veel energie vreet.

Dus heb ik mijn ‘social media’-plan laten varen. Als ik iets te zeggen heb op social media, zal ik het wel zeggen. Het gaat echter niet via een plan verlopen. Er is geen strategie, geen verkoopsgoesting. Is dat niet populair en werkt het niet op Instagram? So be it!

Het mooiste dat ik ontdekt heb bij dit avontuur is dat mijn stijl tijdens het werk dat ik doe eigenlijk niet in een plan of in social media te gieten is. Het is eigenlijk die stijl die ik wil dat mensen zien. Toch weet iedereen die met mij reeds heeft kennisgemaakt, dat er niet over te schrijven valt. Dat er niet over te vertellen valt. Dat het enkel te beleven is. Geloof mij: ik beleef het ook telkens opnieuw hoor. Veel ontstaat in het moment zelf, is heel naturel en toch diepgaand… En het is best life-changing naar het schijnt.

Ilse Hendrickx
8 augustus 2022

Human Design, mijn tweede liefde
vorig bericht
Alles wat we nodig hebben is aanwezig
volgend bericht