KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Odette kreeg de analyse cadeau

Odette is 17 jaar en kreeg van haar grootouders een kerntalentenanalyse cadeau. “Zo kan je je talenten, je interesses en je vaardigheden ontdekken,” hadden ze haar gezegd.

Odette wist niet wat ze kon verwachten bij een studieadviseur, maar ze was heel open en op die manier kon ik meteen van start gaan.

“Ik weet eigenlijk niet zo goed wie ik ben, wat ik kan en wat ik wil. Momenteel ervaar ik veel stress en dat is gewoon niet tof. De druk ligt zo hoog, overal,… op school, in de dansvereniging, thuis. Ik weet me eigenlijk geen raad meer en ben moe. In deze omstandigheden moet ik kiezen. Dat lijkt me niet zo ideaal mevrouw, wat denkt u?”

“Zullen we eerst eens beginnen met te kijken naar de kern? Want weet je, doorheen de jaren hebben we ons op allerlei manieren proberen aan te passen,… aan de samenleving, aan de situaties thuis, in de klas, in de sportclub en noem maar op. Soms om in het hokje te passen en er bij te kunnen horen, soms om de andere mensen te pleasen, soms om bevestiging te krijgen,… noem maar op. Juist daarom wil ik zo puur mogelijk naar jouw oorspronkelijke karaktereigenschappen kunnen kijken.”

Ik deed een kerntalentenanalyse met Odette en schetste op een mooi overzichtelijk schema haar oorspronkelijke talenten, intrinsieke motivatie en haar karakter.

“Wow, dit herken ik wel! Hé, wat gek dat je dit zo weet! Ja, dat ben ik wel.”

Er verscheen een grote glimlach op Odettes gezicht en daarna moest ook ik glimlachen. De uitslag van de analyse resoneerde helemaal met hoe zij zich diep vanbinnen voelde.

“En nu, mevrouw?”

“Wel, nu kunnen we alvast op deze vaste en herkenbare kern van jou bouwen en dat gaan we doen. Ik geef je een opdracht mee waar we in het tweede gesprek mee aan de slag gaan. Zie je dat zitten?”

“Ik zie het helemaal zitten en bovendien,… als ik dit ben,… dan heb ik al een idee van wat ik zou kunnen studeren.”

“Nu ga je heel snel, maar schrijf het alvast op. We onderzoeken het grondig tezamen met je andere ideeën. Goed? Tot de volgende keer, Odette.”

Odette stapte met een boost aan zelfvertrouwen buiten. Twee weken later kwam ze opnieuw op gesprek, dit is het gesprek ter afsluiting van de kerntalentenanalyse (ja, alles vindt plaats in twee begeleidingssessies).

“Ik weet wat ik ga doen, mevrouw! Ik kies voor de richting netwerkeconomie.”

“Oh, vertel,… wat maakt dat je dit wil kiezen?”

“Heel simpel,… nu ik weet dat ik een geboren ondernemer ben én ervan droom een eigen zaak te hebben later, kan ik in deze richting alles leren over hoe ik een goede ondernemer kan worden. Ook mijn creatieve talenten, mijn organisatietalent en mijn teamplaybehoefte kan ik hierin kwijt, want we zullen veel moeten samenwerken met andere studenten. In die groepen moeten we ideeën spuien en oplossingen voor problemen bedenken. Ik heb talent om informatie over te dragen en te verkopen, zegt u. Ja, dat klopt en ook die talenten kan ik uitleven in het beroep van ondernemer.”

“Je hebt er goed over nagedacht, Odette. Dit klinkt echt goed en ik schat in dat je flow zult voelen in deze richting en later in het beroep. Toch één bedenking? Wat ga je doen met je businessplan? Aangezien dat wel een energievretend punt zou kunnen worden voor jou,… zo maakte ons de kerntalentenanalyse duidelijk!”

“Er zijn genoeg businesscoaches op de markt. Er zal er zeker eentje tussen zitten die me op dat vlak kan bij staan!”

Zo verliep het gesprek ongeveer en Odette stapte gelukkig mijn kantoor buiten. Heerlijk als alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen.

Bloos
vorig bericht
De wereld verandert
volgend bericht