KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

FAQ over studiekeuzebegeleiding

Studenten en hun ouders hebben meestal gelijkaardige vragen aan de telefoon als ze contact opnemen met Kadelink. Ik verzamel hier alvast wat antwoorden, misschien ben jij er ook mee geholpen.

Welke periode is goed om de studiekeuzebegeleiding te starten?

Voor onze methode geldt eigenlijk: hoe vroeger je je KernTalenten kent, hoe vlugger we rekening kunnen houden met jouw unieke persoonlijkheid (talent, karakter, motivatie). Erg handig als je een studiekeuze moet maken in het middelbaar of voor het hoger onderwijs. Wacht je tot je in het 6de jaar zit, dan is de herfst-, kerst- of paasvakantie een ideaal moment om langs te komen. Ook hier geldt: hoe vroeger, hoe beter omdat je dan alle tijd hebt om na te denken. Weet je wat een leuk neveneffect is: eenmaal je de stip aan de horizon helder hebt, is de motivatie voor die laatste loodjes ook een pak hoger. Zo kan je je jaar in schoonheid eindigen.
Uiteraard heten we je op alle momenten welkom. Zolang jij er maar klaar voor bent om je talenten te ontdekken.

Read more

Problemen in het middelbaar onderwijs

Vanuit mijn praktijk heb ik een goed zicht op waar het vaak fout loopt bij jongeren in het middelbaar onderwijs. Ik som enkele vaak voorkomende problemen op:

  • Jongeren hebben in middelbaar niet geleerd HOE ze moeten studeren. De studiemethode is te weinig ontwikkeld. Meer in het bijzonder is ‘begrijpend lezen’ een probleem.
    Mijn vraag hierbij: ligt dat aan de jongeren, of ligt dat aan het feit dat onderwijs daar onvoldoende aandacht aan besteedt?
  • Jongeren mogen soms van hun ouders niet kiezen wat ze willen kiezen. Gevolg: frustratie en afhaken.
    Moeten jongeren leren doorbijten of beseffen ouders onvoldoende wat hun kind doormaakt in het middelbaar onderwijs?
Read more

Analyse vanuit vraagstelling

Over het nut van een KernTalentenanalyse is op deze blog al heel wat geschreven. Je kan een analyse gebruiken om een studie te kiezen die bij je past, maar zeker ook om een job te vinden die aansluit bij je sterktes.

Vandaag wil ik het analyse-instrument belichten vanuit een andere hoek. Wat we namelijk ook kunnen achterhalen met behulp van de KernTalentenmethodiek is antwoord op vragen als deze:

Read more

Ik weet niet wat ik moet kiezen

Hij kreeg de baard pas laat in de keel en was daarmee een laatbloeier. Baard in de keel bij jongens op late leeftijd wil zeggen dat dan pas de lichamelijke puberteit start. Hij is dus heel lang kind gebleven. Op zijn 17derondde hij zijn middelbare school af en er werd verwacht dat hij een keuze maakte. Deze lieve jongeman wist het echt niet en belandde op die manier bij mij in de praktijk. 

Read more

KernTalenten en economie

Gisteren werd ik verrast door een bijzonder artikel in ‘De Tijd’. Hoogleraar internationale economie (KU Leuven) Hylke Vandenbussche legt een link tussen de KernTalentenmethode en economie. De titel van het stuk is: Betere kennis van kerntalenten legt basis nieuwe economie“.

Uiteraard sta ik achter het artikel en de keuze voor de titel. Ik vind het bijzonder dat een hoogleraar economie het belang van de kennis van je KernTalenten (en ook de methode rond Geweldloze Communicatie overigens) in de kijker plaatst en dit alles verbindt aan een versterking van immuniteit. Hylke Vandenbussche: “Kerntalentenanalyse moet een must zijn voor elk kind en elke jongvolwassene, in het onderwijssysteem of erbuiten. Meer aandacht voor kerntalentenanalyse leidt tot bewustere keuzes en kan de mismatch op de werkvloer tussen job en jobhouder verkleinen. ”

Lees en geniet!

Ilse Hendrickx
11 augustus 2020

Wat de toekomst brengt

Dit weekend zat ik met een zestiger, een veertiger en een twintiger aan tafel. Dat was bijzonder interessant. 

De veertiger vertelde: “Ik wil eigenlijk niet meer het vliegtuig nemen. Omwille van milieuredenen. Ik wil minder spullen, kleiner gaan wonen, minder werken en meer vrije tijd hebben.”

De zestiger keek verbaasd op: “Goh, niet meer vliegen, jij? Je gaat wel heel ver in je zorg voor het milieu.” Over ‘het minder werken’ zei hij niets en dat niets zeggen vind ik altijd moeilijk, want wat bedoelen mensen dan?

De twintiger knikte instemmend en zei: “Zo’n levensstijl zie ik ook wel zitten. We zijn in een andere tijd aangekomen. De 21ste eeuw is anders. Het moet anders.”

Read more

Arbeidsmarkt van de toekomst

“De arbeidsmarkt van de toekomst gaat niet meer over wat mensen kunnen, maar over wat mensen willen,” zegt Fons Leroy (jarenlang topman bij VDAB). Daar zit iets in. Eigenlijk zien we dat momenteel al in de middelbare scholen: jongeren leggen zich niet meer neer bij wat ze moeten kunnen. Ze willen zich inzetten voor datgene wat echt nuttig is en voor wat ze willen. Juist daarom is het belangrijk wat ik als studieadviseur en loopbaanadviseur doe:

Read more

De juiste studiekeuze maken

Ik vond het zo cool wat hij zei: “Corona heeft me doen inzien dat ‘gewoon niets doen en luieren’ voor mij niet werkt. Misschien wel na een zware inspanning, maar niet als hoofdbezigheid voor de dag. Ik ben in de Corona-periode veel gaan mountainbiken. In het begin korte ritten, daarna gingen mijn vader en ik steeds verder. Ik ben het blijven doen omdat het me zo’n deugd doet.” Toen ik zijn KernTalenten checkte, kon ik alvast afvinken dat het klopt dat hij veel fysieke actie en beweging nodig heeft, iets waarmee we rekening houden als we op zoek gaan naar een job.

Read more