KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Wie ben jij?

Als kleuter was ik al dol op honden. Mijn moeder heeft doodsangsten met me uitgestaan wanneer ik met open armpjes grote herders tegemoet liep. De liefde voor honden is nooit over gegaan. 

Flappie, Suzy, Boomer en Benji waren de eerste honden die ik liefhad. De trauma’s rond hun leven hebben diepe wonden geslagen en de wonden zijn nog steeds niet geheeld. Flappie werd geruild voor een cavia. Suzy werd weggeven. Boomer geraakte onder een auto, had daar een verlamd pootje aan overgehouden en werd vervolgens met een jachtgeweer doodgeschoten. Uren bracht ik als 8-jarig meisje door bij zijn graf waar ik zelf een kruisje en bloemetje voor had gemaakt. Benji werd terug naar het asiel gebracht, werd daar door mensen weer uitgehaald, vond de weg naar onze deur terug en werd maanden later overreden door een auto. Nooit werd aan mij als kind hierover mijn mening gevraagd. Gruwelijk. De pijn is nog voelbaar. 

Als student en jongvolwassene was ik vooral bezig met mezelf te zoeken. Er waren toen geen dieren in mijn leven. Nadien kozen we voor katten, paarden en ezels, maar diep vanbinnen bleef het verlangen naar het contact met een hond voelbaar.

Read more

We zijn allemaal uniek, we zijn allemaal anders!

Dit impliceert dat we allemaal gemaakt zijn om ons leven te leven op onze unieke manier. Dit gegeven tot in zijn diepe kern begrijpen, kan echt een opluchting zijn. 

Hoe dikwijls vergelijken we ons namelijk niet met iemand anders? Hoe dikwijls zijn we als kind door onze ouders of leerkrachten vergeleken met iemand anders? Onszelf vergelijken met anderen veroorzaakt de indruk (diep vanbinnen) dat het niet oké is dat we zijn zoals we zijn. Als toevoeging aan de conditionering in onze vroege jaren proberen we nadien onszelf te veranderen om meer aansluiting te vinden bij anderen en zo geraken we verder en verder verwijderd van hoe we geboren zijn.

Read more

Inzicht op een dieper niveau

Deze week mocht ik Anton ontmoeten. Ik moet zeggen dat ik alle ontmoetingen met mijn klanten bijzonder vind en dat was niet anders met Anton. Anton wilde weten wat hij zou kunnen studeren. Interessante vraag waarvoor de inzet van de KernTalentenmethode helpend is. Dit houdt in: vragenlijst, gesprek, resultaten, verslag. 

Tijdens het gesprek hing ik aan zijn lippen. Het leek wel of ik uren met hem wilde praten (haha, dat wil ik nu nog steeds,… dus Anton, als je ooit met me op de koffie wil,… ik stel me kandidaat). Tot twee keer toe lieten we de eindtijd voor dit gesprek uitlopen. Ik wilde zijn visie op zijn verleden, zijn denken, zijn toekomst. Zijn kijk op het leven vond ik boeiend. Anton heeft autisme, iets wat hij zelf (en ik ook trouwens bij hem en zovele andere mensen met autisme) eerder ziet als een kracht. 

Read more

Waar wil jij écht naartoe?

Dat is de vraag die ik jou wil stellen aan het einde van het jaar 2020. Waar wil jij écht naartoe? Met je studie, je werk, je hobby’s, je partner,…. Als je de tijd neemt om stil te staan bij deze vraag, wat komt er dan boven drijven? Benieuwd naar meer? Surf eens rond op de website van Kadelink zodanig dat je kan zien wat ik je kan aanbieden om je te helpen bij het beantwoorden van deze vraag.

Nieuw: online cursus ‘leren studeren’!

De langverwachte cursus staat eindelijk online: de cursus ‘leren studeren’!

Hoe kan je beter leren in minder tijd? Hoe kan je je slaagkansen verhogen? Hoe kan je dagelijkse problemen bij het studeren overwinnen? Hoe kan je met een groter gemak studeren of meer plezier beleven bij het studeren? Hoe leer je slimmer studeren?

De online cursus bestaat uit 7 lessen en is bedoeld voor leerlingen middelbaar onderwijs. De cursus voor studenten volgt binnenkort.

Deze cursus is opgebouwd uit 5 modules:

Read more

FAQ over studiekeuzebegeleiding

Studenten en hun ouders hebben meestal gelijkaardige vragen aan de telefoon als ze contact opnemen met Kadelink. Ik verzamel hier alvast wat antwoorden, misschien ben jij er ook mee geholpen.

Welke periode is goed om de studiekeuzebegeleiding te starten?

Voor onze methode geldt eigenlijk: hoe vroeger je je KernTalenten kent, hoe vlugger we rekening kunnen houden met jouw unieke persoonlijkheid (talent, karakter, motivatie). Erg handig als je een studiekeuze moet maken in het middelbaar of voor het hoger onderwijs. Wacht je tot je in het 6de jaar zit, dan is de herfst-, kerst- of paasvakantie een ideaal moment om langs te komen. Ook hier geldt: hoe vroeger, hoe beter omdat je dan alle tijd hebt om na te denken. Weet je wat een leuk neveneffect is: eenmaal je de stip aan de horizon helder hebt, is de motivatie voor die laatste loodjes ook een pak hoger. Zo kan je je jaar in schoonheid eindigen.
Uiteraard heten we je op alle momenten welkom. Zolang jij er maar klaar voor bent om je talenten te ontdekken.

Read more

Problemen in het middelbaar onderwijs

Vanuit mijn praktijk heb ik een goed zicht op waar het vaak fout loopt bij jongeren in het middelbaar onderwijs. Ik som enkele vaak voorkomende problemen op:

  • Jongeren hebben in middelbaar niet geleerd HOE ze moeten studeren. De studiemethode is te weinig ontwikkeld. Meer in het bijzonder is ‘begrijpend lezen’ een probleem.
    Mijn vraag hierbij: ligt dat aan de jongeren, of ligt dat aan het feit dat onderwijs daar onvoldoende aandacht aan besteedt?
  • Jongeren mogen soms van hun ouders niet kiezen wat ze willen kiezen. Gevolg: frustratie en afhaken.
    Moeten jongeren leren doorbijten of beseffen ouders onvoldoende wat hun kind doormaakt in het middelbaar onderwijs?
Read more

Analyse vanuit vraagstelling

Over het nut van een KernTalentenanalyse is op deze blog al heel wat geschreven. Je kan een analyse gebruiken om een studie te kiezen die bij je past, maar zeker ook om een job te vinden die aansluit bij je sterktes.

Vandaag wil ik het analyse-instrument belichten vanuit een andere hoek. Wat we namelijk ook kunnen achterhalen met behulp van de KernTalentenmethodiek is antwoord op vragen als deze:

Read more