KADELINK

Voor studie- en loopbaanadvies:

Waar wil jij écht naartoe?

Dat is de vraag die ik jou wil stellen aan het einde van het jaar 2020. Waar wil jij écht naartoe? Met je studie, je werk, je hobby’s, je partner,…. Als je de tijd neemt om stil te staan bij deze vraag, wat komt er dan boven drijven? Benieuwd naar meer? Surf eens rond op de website van Kadelink zodanig dat je kan zien wat ik je kan aanbieden om je te helpen bij het beantwoorden van deze vraag.

Nieuw: online cursus ‘leren studeren’!

De langverwachte cursus staat eindelijk online: de cursus ‘leren studeren’!

Hoe kan je beter leren in minder tijd? Hoe kan je je slaagkansen verhogen? Hoe kan je dagelijkse problemen bij het studeren overwinnen? Hoe kan je met een groter gemak studeren of meer plezier beleven bij het studeren? Hoe leer je slimmer studeren?

De online cursus bestaat uit 7 lessen en is bedoeld voor leerlingen middelbaar onderwijs. De cursus voor studenten volgt binnenkort.

Deze cursus is opgebouwd uit 5 modules:

Read more

FAQ over studiekeuzebegeleiding

Studenten en hun ouders hebben meestal gelijkaardige vragen aan de telefoon als ze contact opnemen met Kadelink. Ik verzamel hier alvast wat antwoorden, misschien ben jij er ook mee geholpen.

Welke periode is goed om de studiekeuzebegeleiding te starten?

Voor onze methode geldt eigenlijk: hoe vroeger je je KernTalenten kent, hoe vlugger we rekening kunnen houden met jouw unieke persoonlijkheid (talent, karakter, motivatie). Erg handig als je een studiekeuze moet maken in het middelbaar of voor het hoger onderwijs. Wacht je tot je in het 6de jaar zit, dan is de herfst-, kerst- of paasvakantie een ideaal moment om langs te komen. Ook hier geldt: hoe vroeger, hoe beter omdat je dan alle tijd hebt om na te denken. Weet je wat een leuk neveneffect is: eenmaal je de stip aan de horizon helder hebt, is de motivatie voor die laatste loodjes ook een pak hoger. Zo kan je je jaar in schoonheid eindigen.
Uiteraard heten we je op alle momenten welkom. Zolang jij er maar klaar voor bent om je talenten te ontdekken.

Read more

Problemen in het middelbaar onderwijs

Vanuit mijn praktijk heb ik een goed zicht op waar het vaak fout loopt bij jongeren in het middelbaar onderwijs. Ik som enkele vaak voorkomende problemen op:

  • Jongeren hebben in middelbaar niet geleerd HOE ze moeten studeren. De studiemethode is te weinig ontwikkeld. Meer in het bijzonder is ‘begrijpend lezen’ een probleem.
    Mijn vraag hierbij: ligt dat aan de jongeren, of ligt dat aan het feit dat onderwijs daar onvoldoende aandacht aan besteedt?
  • Jongeren mogen soms van hun ouders niet kiezen wat ze willen kiezen. Gevolg: frustratie en afhaken.
    Moeten jongeren leren doorbijten of beseffen ouders onvoldoende wat hun kind doormaakt in het middelbaar onderwijs?
Read more

Analyse vanuit vraagstelling

Over het nut van een KernTalentenanalyse is op deze blog al heel wat geschreven. Je kan een analyse gebruiken om een studie te kiezen die bij je past, maar zeker ook om een job te vinden die aansluit bij je sterktes.

Vandaag wil ik het analyse-instrument belichten vanuit een andere hoek. Wat we namelijk ook kunnen achterhalen met behulp van de KernTalentenmethodiek is antwoord op vragen als deze:

Read more

Ik weet niet wat ik moet kiezen

Hij kreeg de baard pas laat in de keel en was daarmee een laatbloeier. Baard in de keel bij jongens op late leeftijd wil zeggen dat dan pas de lichamelijke puberteit start. Hij is dus heel lang kind gebleven. Op zijn 17derondde hij zijn middelbare school af en er werd verwacht dat hij een keuze maakte. Deze lieve jongeman wist het echt niet en belandde op die manier bij mij in de praktijk. 

Read more

KernTalenten en economie

Gisteren werd ik verrast door een bijzonder artikel in ‘De Tijd’. Hoogleraar internationale economie (KU Leuven) Hylke Vandenbussche legt een link tussen de KernTalentenmethode en economie. De titel van het stuk is: Betere kennis van kerntalenten legt basis nieuwe economie“.

Uiteraard sta ik achter het artikel en de keuze voor de titel. Ik vind het bijzonder dat een hoogleraar economie het belang van de kennis van je KernTalenten (en ook de methode rond Geweldloze Communicatie overigens) in de kijker plaatst en dit alles verbindt aan een versterking van immuniteit. Hylke Vandenbussche: “Kerntalentenanalyse moet een must zijn voor elk kind en elke jongvolwassene, in het onderwijssysteem of erbuiten. Meer aandacht voor kerntalentenanalyse leidt tot bewustere keuzes en kan de mismatch op de werkvloer tussen job en jobhouder verkleinen. ”

Lees en geniet!

Ilse Hendrickx
11 augustus 2020